Arbeiderpartiet vil styrke maritim sektor med 750 millioner kroner i sitt alternative budsjett. Partiet foreslår blant annet å reversere hele kuttet i nettolønnsordningen som regjeringen har foreslått. I tillegg vil Ap oppheve taket for offshoreskip de to første terminene i 2021, for å bidra til å holde norske sjøfolk i arbeid.
Regjeringen vil i statsbudsjett for neste år svekke nettolønnsordningen ved å innføre en øvre grense på 200.000 kroner per ansatt, og fjerne tilskuddet for lasteskip i NIS i utenriksfart.
I sitt alternative budsjett foreslår Arbeiderpartiet også å etablere en kondemneringsordning for miljøvennlig resirkulering av offshoreskip og rigger (100 millioner kroner), og etablere en toppfinansieringsordning i GIEK/Eksportkreditt for offshoreflåten (150 millioner i tapsavsetning).
Eigil Knutsen representerer AP Hordaland og sitter i dag i finanskomiteen. Han sier til Maritime Bergen:
«Den maritime næringen gir jobb til folk langs hele kysten, og er utgangspunktet for klimavennlige løsninger som kan gi Norge store framtidige eksportmuligheter. Men næringen er også blant Norges mest globale, og er sterkt preget av koronapandemien og lavere internasjonal etterspørsel. Ordrebøkene er i ferd med å bli tomme ved norske verft. Vi i Ap mener regjeringen ikke har tatt innover seg alvoret. Derfor satser vi store summer på å holde hele den maritime klyngen levende gjennom koronapandemien»
Ruth Grung representerer AP Hordaland, og sitter i dag i Energi- og miljøkomiteen. Hun er godt fornøyd med forslaget slik det ligger nå og mener det er positiv for maritim næring;
«Ap har jobbet for å styrke maritim næring, dette budsjettet reflekterer våre intensjoner»
Forslaget som foreligger skal kunne bidra til aktivitet raskt, hvor det er satset på rederier, sjøfolk og verftene.
Arbeiderpartiets tiltak:
- Arbeiderpartiet legger på bordet en tiltakspakke på 750 millioner kroner rettet mot norske verft og sjøfolk.
- 250 millioner kroner for å reversere kutt i nettolønnsordningen. I tillegg fjernes taket for nettolønnsordningen tilknyttet sjøfolk på offshorefartøy for 2 terminer.
- 100 millioner kroner som et støttetiltak for vraking av eldre offshore supplyfartøy.
- Øker rammen til GIEK med 150 millioner kroner for å tilby en toppfinansiering av nye offshore skip for få i gang en fornyelse av flåten
- Setter også av 125 millioner til tiltak for å få hurtigbåtene over på hydrogen.