• 26. April 2019

Bergen med nasjonalt LeaderShip

Bergen med nasjonalt LeaderShip

Bergen med nasjonalt LeaderShip 960 831 Maritime Bergen

En konvoi av utfordringer fyller horisonten for den maritime næringen. Derfor inviterte Norges hovedstad på hav – Bergen – NHH Shippingkonferanse LeaderShip 2019 på Grand Hotel Terminus onsdag. Målet: Styre unna strykene og plotte kursen videre.

NHH Shippingkonferanse LeaderShip 2019 ble arrangert av Maritime Bergen i samarbeid med NHH, Bergens Rederiforening, Wista og Youngship.
Hele programmet til NHH Shippingkonferanse LeaderShip 2019 kan leses her.
Takk til Sigrid Grøm Bakken v/NHH og Skipsrevyen for bilder

Økonomer og dommedagsprofetier. Politikere mot proteksjonisme. Banker med klimakrav. Bærekraft som vei til nedbemanning eller nye posisjoner. Blockchain eller bullshit. Hyperteknologisk eller hype. Grilling av rederier og roast fra journalister.

Listen av skjær i sjøen var lang da Elisabeth Drægebø, styreleder i YoungShip Bergen, og Petter Haraldsen Haugland, næringspolitisk rådgiver åpnet Shippingkonferansen 2019 etter en introduksjonsvideo (se under) som på konferanser har samme funksjon som en vekkerklokke.

Å være størst handler også om ansvar. Onsdag viste Bergen lederskap som Norges ubestridte maritime hovedstad. Men med 170 stolte vestlendinger, med mye å være stolte av, ble det også rikelig tid til selvskryt.

 

Velkommen – “Don’t worry, be happy?

Øystein Thøgersen, rektor ved Norges Handelshøyskole, ønsket velkommen ved å sitere Bob Marley-klassikeren «med et lite, eller, vel, et ganske stort spørsmålstegn». Økonomer tenker på kriser når de legger seg, krakk mens de sover og står opp til å forelese om det samme, skal vi tro NHH-rektorens. Å få en fullsatt sal næringslivsfolk til å smile av retoriske spørsmål om verdensøkonomien står overfor en resesjon, må anses som en prestasjon før klokken har passert 09.15.

     Foto: Sigrid Grøm Bakken, NHH 

Shipping i spennende farvann

Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, tok forsamlingen gjennom resultatene fra den ferske Konjunkturrapport 2019. Som et mikrokosmos av hele konferansen, dro Solberg oss gjennom piler som peker oppover, fakta om den norske handelsflåten, internasjonale forhold, IMO (International Maritime Organization, FNs sjøsikkerhetsorganisasjon) og målene om 50 prosent reduksjon innen 2050, og Norge som teknologlaboratorium for nye løsninger.Han trakk også frem at Norge er verdens 5. største skipsfartnasjon målt i flåtens verdi, og at deep sea-segmentet har fått økt viktighet – et segment hvor også Bergen er Ledende.

Selvskryt: Målt per innbygger har Bergensregionen 348 prosent større maritim verdiskapning enn Oslofjordregionen

Global makro og handel: Et regimeskifte?

Enda en Harald; Harald Magnus Andreassen, sjeføkonom i Sparebank 1 Markets, overtok etterhvert stafettpinnen. Med sitt foredrag om Global makro og handel: Et regimeskifte? overgikk han muligens også Thøgersen i sine noe mørke spådommer på en ellers lys vårdag i Bergen.

Verden vil bestå – inntil den går til helvete, Harald Magnus Andreassen 

 

Norge: En liten, åpen økonomi i global brottsjø

Statssekretær i utenriksdepartementet, Jens Frølich Holte, som bla. snakket om hvordan de internasjonale trendene påvirker en liten, åpen økonomi som Norge, rakk akkurat tilbake til panelsamtale med de to andre etter å ha stormet ut under Andreassens presentasjon. Der kunne han avklare at det hele hverken skyldtes Brexit eller børskrakk. Utenriksministeren skulle heldigvis bare i spørretimen. Alle kunne puste lettet ut.

En fin avklaring, for da kunne han motta skryt av Solberg for godt samarbeid mellom regjering og næring.

Konferansier Haraldsen Haugland må ha tenkt at man aldri kan la en god krise gå til spille, og avkrevde svar fra statssekretæren (som tross alt også har hatt samme stilling i samferdselsdepartementet) på hvorfor havne- og farvannsloven – slik Rederiforbundet tidligere har påpekt – under gitte forutsetninger åpner for at kommunepolitikere skal kunne bruke sjøens flyplass som tappekran.

En panelsamtale er ikke det samme som en paneldebatt, må vite, slik at en god tone alltid skal få stå i fred. Det skjønte konferansier Drægebø og dro etterhvert første del av konferansen inn for landing.

     Foto: Sigrid Grøm Bakken, NHH 

Bærekraft: mer enn grønt bunnstoff 

For å tjene penger, må man ha penger. De får man som regel (låne) av banken – eller gjør man? Når konserndirektør med ansvar DNBs Bedriftsmarked, Benedicte Schilbred Fasmer, i en hilsningsfilm snakker om at banken skal stille klimakrav, så spisser man ører.

IMO-forhandlinger og bærekraft som utfordring og vekstmulighet

For å bygge bro fra forrige bolk med det internasjonale perspektivet til markedsmulighetene- og utfordringene som kan ligge i det grønne skiftet, hvem var vel bedre enn han som hadde en av hovedrollene da IMO (International Maritime Organization, FNs sjøsikkerhetsorganisasjon) vedtok mål for kutt i skipsfartens CO2-utslipp. Fagdirektør i Klima- og miljødepartementet, Sveinung Oftedal, har, gjennom å representere Norge i IMO-forhandlingene frem til 13. april 2018, stått for det som i fremtiden vil vise seg å bli en klimainnsats av dimensjoner.

Perspektiver på grønn transport

Norges mest kjente oljeanalytiker er et levende eksempel på at gresset er grønnere på den andre siden: Thina Saltvedt byttet i starten av januar 2018 beite og er nå Senior Advisor Sustainable Finance Nordea. Hun fortsatte i sporet lagt av Fasmer og løftet opp kapital som forutsetning for å få til det grønne skiftet. En modell for å få dette til, er bærekraft-rating av selskapene man skal investere i eller finansiere. Videre fremholdt Saltvedt i sitt foredrag at klimarisikoen må prises, men at kundene må være med å vurdere nivået for riktig prissetting.

– Vi går fra lineær til sirkulær økonomi. Allerede når man designer skip, må man tenke på hele livsløpet fra dåp til pensjonisttilværelse. Da vil det også bli mindre skraping, og mer resirkulering av skip, Thina Saltvedt 

Miljøkrav for transport – vekstmulighet for shipping

Pia Meling, smilte godt da Drægebø bla. introduserte med at hun en gang skrelte av to sykler etter å ha kjørt bilen inn i et parkeringshus. Meling bygget bro fra del to til del tre som skulle starte senere, etter lunsj, med utfordreren, nytenkeren og innovatøren. Hun sa i fjor fra seg ansvaret for 60 ansatte og 60 millioner USD får å starte som VP for Sales and Marketing i Massterly – et joint venture mellom Wilhelmsen og Kongsberg Maritime som gjennom autonomi skal redusere kostnader og få mer gods fra vei til sjø.

I salen på en shippingkonferanse er det få som bryr seg om en ripe i lakken når det de er best på er 1000 ganger større. Ingenting bringer frem trampeklapp og konfetti for en slik gjeng som når noen nevner miljøkrav og autonomi som en vekstmulighet også kan gi lavere utgifter.

Meling påpekte også at Bergen her kunne ta nye posisjoner og bli bedre på bærekraft. Under henvisning til en undersøkelse foretatt av Menon Economics i 2019, trakk hun frem at Oslo var ranket over verdensmetropolen Bergen. Som når man i politikken opplever noe som urettferdig og klager på prosessen, var det noen som mente at datainnsamlingsmetoden var feil.. Bergen skulle selvsagt, i den grad det var en konkurranse, være bedre enn andre (les Oslo) også på bærekraft.

Side note: Siste foredragsholder før lunsj har antakelig den vanskeligste oppgaven. I alle fall om man skal tro sammenhengen mellom Israelske dommeres velvilje og inntak av snack. (Red.anm.: En tilsvarende undersøkelse av eventuell korrelasjonen mellom blodsukkernivå og bergensk tilbøyelighet til skeptisisme mot Oslo og østlandet vurderes inntatt i neste års questback).

 

Internasjonale gjester: Blockchain, hype and the terminator

Hvordan kan shippinghovedstaden Bergen ta nye posisjoner?

Rederiene tar debatten om seg selv

Bergens Rederiforening, stiftet i 1899, er Norges eldste rederiforening. Øystein Meland (til høyre i bildet under), daglig leder, sin kunnskap  om det maritime miljøet i Norge kan trolig kun måles i dødvekttonn. Hvorvidt han har registreringsplikt i NIS, vites ikke. På skavlandsk vis stilte han de gode spørsmålene mens Siri-Anne Mjåtvedt (CEO i Utkilen), Matt Duke (Chief Business Processes Officer i Grieg Star), Geir Mjelde (CEO i SKS Tankers) og Marianne Møgster (Senior Vice President of Finance i DOF Subsea) i en selvransakende og analytisk sekvens svarte på alt fra om Bergen har den rette kompetansen, om mangfoldet i shipping-miljøet er for lite, til hvordan vi i fremtiden skal ta nye posisjoner.

 

Hva mener media om det vi driver med?

Media har alltid skrevet om vår næring, men hva mener de egentlig om maritim næring? Som siste del av konferansen la vi en plan for å finne ut av nettopp det. Vi allierte oss med Skipsrevyen – vår mediepartner – for å finne ut hva media egentlig mener. Hør hva resultatet endte med da Skipsrevyen-journalist Helge Martin Markussen intervjuet Jens Kihl (politisk kommentator, Bergens Tidende), Dyveke Buanes (distriktsredaktør NRK Hordaland) og Sigvald Sveinbjørnsson (redaktør og daglig leder, Bergensavisen).

Hør hele podcasten her.

 

Foto: Skipsrevyen 

Avslutning

Daglig leder i Maritime Bergen, Siv Remøy-Vangen, avsluttet NHH Shippingkonferanse LeaderShip 2019.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del innhold