[ingress]I tråd med klimameldingen skal veksten i persontransporten i storbyområdene tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Bergens nye sjøtransportstrategi har også vedtatt å jobbe for økt miljøvennlig persontrafikk på sjøen. Maritime CleanTech West (MCTW) ser nå på en alternativ transportløsning til vanns basert på nullutslippsteknologi som kan avlaste eksisterende infrastruktur på land.[/ingress]
I forprosjektet støttet av Transnova arbeider MCTW med å etablere grunnlag og forutsetninger for i fremtiden kunne utvikle og demonstrere et maritimt hurtiggående fartøy med null utslipp. Fartøyet skal kunne inngå som et konkurransedyktig miljøvennlig transportalternativ i befolkningstette områder.
Tanken er et transportsystem som har i seg all nødvendig infrastruktur lik en T-bake eller bybane. Ett eller flere fartøy trafikkerer en gitt strekning med muligheter for stopp under veis. Transportsystemet sees i sammenheng med eksisterende kollektivtransport på land, og vil videreføre den kollektive opplevelsen der man bruker sjøen som infrastruktur.
– Konseptet som MCTW utarbeider er helt i tråd med målsettingene i Sjøtransportstrategien som både Bystyret og Byrådet i Bergen vedtok i høst, sier daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen, Susanne Rislå Andersen. – For å få gjennomført tiltakene i Sjøtransportstrategien, må dette være en gavepakke. Kanskje vi i nær fremtid kan få bukt med køene over Sotrabroen? avslutter Andersen.