Tenk deg at du kan hoppe på et trikkelignende fartøy og ta sjøveien til og fra jobb.
Tekst: Hilde Sander Meling
«Zero emission fastgoing wessel» er et prosjekt som tar for seg akkurat dette. Målet er en fremtid med effektive passasjerfartøy med nullutslipp. En slags bybane til sjøs.
– Det er ikke tvil om at konseptet kan passe til pendlertrafikk i norske storbyer som Trondheim, Bergen og Oslo, men markedet er først og fremst i utlandet hvor etterspørselen er størst, forklarer prosjektleder Nils Aadland fra Polytec. Han er engasjert for å lede forprosjektet på vegne av næringsklyngen Martime CleanTech West (MCTW).
Elektrisk hurtigbåt
«Zero emission fastgoing wessel » jobber for å utvikle en elektrisk drevet hurtigbåt der batteri, som blir ladet av fornybar energi fra strømnettet på land, kan bety et paradigmeskifte for passasjertransport, og særlig hurtigbåtmarkedet.
– Nå jobber vi tett med designere som skal sørge for at fartøyet er optimalisert i forhold til de områdene det skal operere i, sier Nils Aadland.
Martime CleanTech West har fått støtte fra Transnova til å gjennomføre forprosjektet som skal være ferdigstilt i løpet av høsten, og det er i sin helhet et samarbeidsprosjekt i den maritime næringsklyngen.
Rimelig og rent
Det er ikke bare bybane til sjøs-prosjektet MCTW arbeider med for tiden. De ser også på flere nye løsninger for grønnere sjøtransport.
– Strengere miljøkrav og et økende miljøfokus påvirker etterspørselen etter teknologi som reduserer skadelige utslipp til luft og sjø fra maritime aktiviteter, opplyser prosjektansvarlig i MCTW, Hege Økland. Derfor jobber klyngen for å utvikle teknologi som gir lavere drivstoffkostnader og reduksjon i utslipp.
Les saken i sin helhet, på side 23, her.
For mer informasjon om MCTW, les mer på www.mctw.no.