
Næringsminister Monica Mæland (H) mottok i dag Nis-utvalgets innstilling i dag klokka 10. Foto: Omar Jørgensen
Utvalget ble oppnevnt for å vurdere fartsområdebegrensningen til fartøy i NIS- registeret, i tillegg til en fremtidig innretning av nettolønnsordningen.
«Med sikte på å fremme en betydelig og konkurransedyktig flåte under norsk flagg og å sikre tilstrekkelig tilgang på norsk operativ maritim kompetanse skal utvalget vurdere virkninger ved en oppmykning av eksisterende fartsområdebegrensinger for skip registrert i Norske Internasjonalt Skipsregister (NIS) for;
a) norsk kystfart,
b) virksomheten på sokkelen,
c) utenriksferger
d) norske sjøfolk»
I tillegg skulle utvalget vurdere behov og virkning av eventuell endret innretning av nettolønnsordningen.
Utvalgets forslag
I følge NTB foreslår utvalget endringer som skal få flere skip til å seile under norsk flagg. Deriblant en avgrenset oppmyking for NIS-skip som driver fraktefart mellom norske og europeiske havner.
Dette vil si:
· En avgrenset oppmyking for utenriksferger med ruter til havner utenfor Norden.
· En begrenset åpning i NIS-fartsområde for konstruksjonsskip på norsk sokkel.
Å styrke NOR-registerets konkurransekraft, blant annet ved å avvikle taket i nettolønnsordningen for NOR-skip i kystfart og utenriksfart, og for kystruten Bergen-Kirkenes (www.regjeringen.no).
Utvalget anbefaler at reglene for å være registrert i Norge bør mykes hvis hensikten skal være å få flere skip til å seile under norsk flagg.
I rapporten kommer det blant annet frem at arbeidstakersiden har fått et ansvarlig flertall i retning av å sikre at norske lønns- og arbeidsvilkår. Dette har sjømannsorganisasjonene jobbet med å få til i flere år. Til gjengjeld har dette møtt motstand fra deler av arbeidsgiversiden under henvisning til at det er usikkert i forhold til folkeretten, uten noen nærmere konkretisering.
Direktør i Sjøoffisersforbundet, Hans Sande forteller at – Dette har vi jobbet systematisk og seriøst med siden 2008. At vi har fått gjennomslag for vårt syn blant utvalgets flertall, er et viktig skritt på veien i å realisere målsettingen vår om norske lønns- og arbeidsvilkår til sjøs til Frifagvegelse.no.
Noe av det viktigste for flere av sjømannsorganisasjonene Norsk Sjømannsforbund, Norges Sjøoffiserforbund og Det Norske Maskinistforbundet er å få politikerne til å innføre ordninger som sikrer at norske skip med norske lønns- og arbeidsvilkår ikke blir utkonkurrert langs kysten og så vel som sokkelen. Det er en generell usikkerhet og redsel knyttet til at norske sjøfolk blir erstattet med utenlandske. «Sjømannsorganisasjonene har alltid vært klare på følgende: Skal en sjømann bosatt i Norge med norsk kostnadsnivå kunne jobbe til sjøs, må han få hyre etter norske lønn- og arbeidsvilkår». (Fri fagbevegelse.no)
Flertallet i utvalget er tydelig på at hvis det er ønskelig å sikre norske lønns- og arbeidsvilkår for ansatte på fartøy på norsk sokkel uavhengig av flagg, og dermed konkurransevilkår, vil det ikke være behov for nettolønnsordningen på norsk sokkel eller eventuelt å fjerne taket på nettolønnsordningene.
Utvalgets rapport vilvære en sentral del av regjeringens arbeid med en ny maritim strategi som skal legges frem neste år.
Kilder: Regjeringen, NTB, Fri Fagbevegelse