Gjennom 6 fantastiske dager fikk 73 personer fra hele den maritime næringen oppleve å seile Statsraad Lehmkuhl over Sør-Kinahavet fra Ishigaki i Japan til Manila. I løpet av seilasen har de fått oppleve sitt livs eventyr. Tusen takk for turen til alle som deltok og som bidro til å gjøre dette til en once-in-a-lifetime opplevelse.
Verdensomseiling
Siden august 2021 har det ærverdige seilskipet Statsraad Lehmkuhl vært på sin første gjordomseiling noen gang – The One Ocean Expedition. I løpet av ekspedisjonen har Statsraad Lemkuhl vært innom historiske havner som Havanna, New York og Rio de Janeiro, seilt rundt Cape Horn og krysset Stillehavet for første gang.
I løpet av The One Ocean Expedition har skipet seilt i nye farvann og gjort anløp i stadig nye land og nye havner. I oktober ankom skipet den lille Japanske øyen Ishigaki for aller første gang. Her fikk den norske maritime næringen æren av å ta over stafettpinnen og føre skipet videre på den neste etappen til Manila og Filippinene.
Deltagere fra hele den maritime næringen
I samarbeid med Norges Rederiforbund og Bergens Rederiforening samlet maritime Bergen deltagere fra et bredt utvalg av bedrifter og organisasjoner fra den norske maritime næringen. Til sammen 73 deltagere, alle med vidt forskjellige bakgrunner mannskapet som fikk æren av å være toktmannskap på etappen fra Ishigaki til Manila og være en del av lederutviklingsprogrammet One Ocean Back to the Future.
Mange av rederiene sendte deltagere fra sine utenlandskontor. Til sammen var det deltagere med 16 ulike nasjonaliteter og fra 4 ulike kontinenter om bord.
– Vi har hatt med oss en helt unik gruppe mennesker på denne seilasen. Her har vi bokstavelig talt med oss folk fra hele verden. Dette er mangfold i praksis, sier prosjektleder for seilasen, Even Storheim.
Statsraad Lemkuhl er en 108-år-gammelt tremastet seilskip. Selv om skipet har moderne navigasjonssystem og motor, foregår livet om bord nokså likt som det var da skipet var nytt i 1914. Toktmannskapet sover side om side i hengekøyer, går 4-timers seilvakter 2 ganger i døgnet, står til rors, trimmer seil i toppen av riggen, haler i tau og alt annet som må til for å seile skipet.
– Intimgrensene forsvant raskt! Samtidig var det lettere å stå opp midt på natten for å gå på vakt når du våknet og så et hyggelig medseilerfjes i nabokøya, sier rådgiver i Norges Rederiforbund, Marte Ziolkowski
Når man lever så tett som man gjør om bord, er Statsraad Lemkuhl en helt unik arena for å knytte tette bånd med de andre medseilerne.
– Det er helt utrolig å se hvor tett denne gruppen har blitt gjennom de dagene vi har seilt sammen, sier Storheim.
På tross av svært ulike bakgrunner, roller og alder fikk gruppen raskt en fantastisk dynamikk.
– Det er deltagere fra hele verden, med et aldersspenn på 50 år – alle med ulike bakgrunner. Likevel har de knyttet tette bånd og blitt en fantastisk gruppe på rekordtid, fortsetter Storheim.
Underveis på seilasen har deltagerne vært fått undervisning i ledelse og lederutvikling av professor Olav Kjellevold Olsen, professor i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Bergen. Han har lang erfaring med å bruke skipet til lederutvikling gjennom mange års undervisning ved Sjøkrigsskolen.
– Statsraad Lemkuhl er en unik arena for å drive lederutvikling. Jeg slutter aldri å bli fasinert over hvor godt denne skuten fungerer for å bringe folk med ulike bakgrunner tett sammen på kort tid, sier Olsen.
Deltagerne på One Ocean Back to the Future fikk utfordre og utvikle seg selv på mange områder underveis på seilasen. Et områder der mange virkelig fikk pushet grensene sine og utfordret seg selv, var da de skulle entre riggen for første gang. Som medseiler om bord Statsraad Lehmkuhl må man stadig entre en av de 48 meter høye mastene for å arbeide – f.eks. når man skal sette eller berge seil. For mange bød riggen på både frykt og eufori.
– Hele turen og opplevelsen var ett eventyr! I tillegg til å bli godt kjent med inspirende medseilere, ble jeg først å fremst kjent med meg selv. Jeg brøt personlige barrierer og overvant frykt hver eneste dag. Fra å være livredd og skjelven i riggen første dag, ble jeg sakte men sikker mer trygg – mye på grunn av støttende og motiverende medseilere, sier Petter Christiansen i Steam 1960.
Dag for dag, kom Christiansen seg mer og mer trygg oppe i riggen.
– Etter dag 3 var jeg oppe å løsnet seil og jobbet ute på bommene. Høydeskrekken som jeg tok med meg ombord, ble igjen der ute i det Fillipinske stredet ett sted. Neste gang skal jeg til helt til topps, sier Christiansen
Om bord Statsraad Lemkkuhl er man helt avskåret fra omverdenen, uten wifi og uten mobildekning. Dette skapte en helt spesiell stemning om bord der man fikk god tid til hverandre og til de gode samtalene på dekk.
– Alt har bare vert helt fantastisk. Folkene her er så utrolig vennlige og stemningen så positiv. Jeg tror alle virkelig har blitt inspirert av hverandre, sier Kristoffer Ramstad fra Odfjell SE
Innimellom seilvakter, undervisning og gruppeoppgaver var det også tid til å nye seilingen og havet. Da vinden løyet på dag 5 fikk alle deltagerne til og med muligheten til å teste badetemperaturen i Sør-Kinahavet.
At gruppen som var om bord var så mangfoldig, med alt fra eiere og CEO-er til kadetter og seilende gav gruppen en utrolig fin dynamikk og gav et ekstra nivå til læringen – både for de rutinerte og de unge og lovende.
– Å være en del av en så sterk og mangfoldig gruppe var en utrolig viktig erfaring for meg. Dette er teamarbeid og mangfold i praksis, sier daglig leder i Bergens Rederiforening Trygve Nøkleby.
One Ocean Back to the Future og etappen fra Ishigaki til Manila har vært et tett samarbeid mellom Maritime Bergen, Norges Rederiforbund og Bergens Rederiforening, med god støtte fra maritimt Forum, Stiftelsen Neptun og Bergen kommune.
– Vi er utrolig taknemmelig for det gode samarbeidet vi har hatt med Bergens Rederiforening og Norges Rederiforbund. Her har virkelig alle gode krefter dratt i samme retning for å gjøre dette mulig, sier prosjektleder Storheim.
En viktig faktor for alle de tre prosjektpartnerne var så samle deltagere fra hele bredden av den norske maritime næringen.
Etter 6 dager til sjøs var den en lykkelig og sliten gjeng som kunne mønstre av i Manila. Skipet, som kom sjanti-syngende til havn fikk en staselig mottagelse på kaien. På kaien ventet Norges Rederiforbund, Filippinske ministere, ambassadører, kystvaktens musikkorps og kadetter fra The Norwegian Training Center i Manila. De unge kadettene vartet opp med en spektakulær silent drill-oppvisning.
Til slutt var den en lykkelig og sliten gjeng som kunne mønstre av og gå i land i Manila – fulle av nye inntrykk og med mange nye vennskap med seg i bagasjen.
– Dette har vært et eventyr for livet for alle som har vært med. Nå trenger nok alle noen uker på å fordøye alt de har vært med på og alle de spektakulære inntrykkene de har fått. Dette har vært et eventyr de aldri kommer til å glemme, sier Storheim.
Til alle som var med på seilasen og som har hjulpet til med å gjøre den mulig:
Takk for turen!