Green Port Day

Green Port Day

Green Port Day 2048 1197 Maritime Bergen

For første gang ønsket Maritime Bergen og Bergen Omland Havnevesen velkommen til den helt nye konferansen Green Port Day. Konferansen skal være et årlig arrangement med fokus på grønnere løsninger i havnen.

Green Port Day fant sted 9. november og samlet sentrale samarbeidspartnere, brukere og internasjonale teknologimiljøer. Formålet med konferansen var å lære av erfaringer, samt åpne øynene for fremtidens grønne løsninger.

Finansbyråd Dag Inge Ulstein åpnet konferansen med å ønske velkommen til Bergen – inngangsporten til  norske fjorder.

Dag Inge Ulstein

Årets tema var elektrifisering av havnen, og hvordan en slik teknologi kan relateres til cruisenæringen. Tilstede var blant annet representanter fra det spanske samferdselsdepartementet, og havnene i Seattle, Spania og Hamburg.

Michael McLaughlin konstaterte at Seattle ønsket å være den grønneste, og mest energibesparende havnen i Nord-Amerika. McLaughlin la vekt på fem ulike punkter for å nå denne målsettingen: samarbeid, insentiver, anerkjennelse, bruksteknologi og tariff.

Tor Aarseth gav deltakere en oppsummering og konklusjon fra en fersk rapport utgitt av DNV GL. Blant annet gav han et innblikk i hvor mye det ville kostet å tilby landsstrøm til cruiseskip. – Å investere i landstrøm til cruise er for kostbart uten økonomisk støtteordninger, sa Aarseth.

I dag vil det koste omlag 18 millioner euro uten reduksjon i skatter og avgifter for et landstrømstilbud i Bergen. DNV GL argumenterer for at det med ulike støtteordninger vil koste 4 millioner euro for samme tilbud.

Tor Aarseth. Foto: Andrea Bærland

”Vi ønsker å være en del av den grønne løsningen”- innledet Ingrid von Streng Velken,  konserndirektør for Innovasjon og Utvikling fra BKK.

Ingrid von S. Velken

Velken argumenterte for mulighetene innenfor energi, og hvorfor nettopp energi skal brukes for å forme fremtiden.

– BKK må være en sterk og aktiv pådriver for videreutvikling av fremtidens løsninger. Energi-tilgjengelighet for cruiseskip i Bergen har gjennomsnittlig vært 99,996% de siste 15 årene. BKK arbeider kontinuerlig for å sikre høy kvalitet for alle kunder, og planlegger å gjøre ytterligere investeringer for å bedre forsyningssikkerheten for denne delen av Bergen i 2020 og 2025, sier Velken.

 

Hurtigruten holdt dagens siste innlegg, og påpekte at deres utfordrende reiserute gjorde det nødvendig å satse på utprøvd og sikker teknologi. I 2017 fikk Bergen og Omland Havnevesen 6,7 millioner i støtte til utbygging av landstrømsnlegg på Hurtigruteterminalen. Dermed kan Hurtigruten om kort til koble seg til strøm i Bergen havn!

Administerende direktør i Maritime CleanTech, Hege Økland, holdt det avsluttende innlegget på konferansen. Hun kunne med sin miljøklynge i ryggen konstatere at fremtiden er grønn, også for cruisenæringen

For konferansens fullstendige program og presentasjoner:

www.greenportday.com 

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler