Norske cruisehavner inngår samarbeid med DNV GL for å redusere cruiseskipenes miljøutslipp i havner.
Omstilling til et samfunn hvor vekst og utvikling skal skje innenfor bærekraftige rammer er mer aktuell enn noen gang. Dette betyr at norsk næringsliv må se til verdiskapende løsninger, med samlet lave negative konsekvenser for miljø og klima.
-Norske havner ønsker å bidra til renere luft og vann i havnene, og målet vårt har vært å finne en felles løsning som alle havnene kan benytte, sier prosjektleder Even Husby i Bergen omland havnevesen til Skipsrevyen.
Bergen havn skriver på sine nettsider at samarbeidet vil dreie seg om utvikling av verktøy, som skal dokumentere utslipp til luft og vann, avfallshåndtering og energibruk fra cruiseskipene som ligger til kai. Gjennom verktøyets vurdering av hvert enkelt skips miljøpåvirkning, vil rederiene ha et større grunnlag for å velge miljøbesparende løsninger. Samarbeidet blir annonsert uker etter Enova tildelte Bergen og Omland havnevesen 16,1 millioner kroner til utbygging av tre nye landstrømanlegg. Enova argumenterte for at landstrøm ville være en viktig del av den nødvendige omstillingen, som den maritime næringen også må igjennom.
Maritime Bergen skal 9. november arrangere Green Port Day, hvor temaet for konferansen vil dekke landstrøm i cruisenæringen. Konferansen vil foregå dagen etter Bergen og Omland Havnevesen presenterer sine funn om bærekraftige forretningsmodeller for landstrøm. Funnene her bli en sentral del av diskusjonsgrunnlaget for konferansen som fokuserer på grønnere alternativer.
Egen invitasjon til konferansen vil ble sendt ut til Maritime Bergens medlemmer i begynnelsen av september.
-Vi gleder oss til konferansen, å håper på stort engasjement! Sier Harald Victor Hove, ny daglig leder i Maritime Bergen