Rundt 70 personer møtte opp for å lære med da Maritime Bergen overtok stafettpinnen og arrangerte HAVlunsj.
Tett som regndråper planlegges nye utviklingsområder i Bergen. Møllendal, Damsgård og Solheimsveien er allerede kommet langt, mens Laksevåg og Sandviken har full fart fremover. Godshavnen på Dokken skal flytte ut, og allerede står bedrifter og boligutviklere i kø for å flytte inn i dette nye maritime kollektivet.
Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet, Akvariet og andre aktører har bestemt eller uttrykt ønske om å flytte inn. Likevel er det vanskeligere å etablere et godt kollektivsystem på land i en by som har hav på alle kanter. Stadig flere tar derfor til ordet for en blå bybane – hurtigbåt – som kan binde Bergen sammen.
Hvordan utvikler vi indrefileten i Havbyen Bergen, med en blå bybane til det beste for bergenserne som i fremtiden skal bo og jobbe her?
Nancy Jøssang, daglig leder i Opus Bergen, ble ønsket velkommen som første taler ut da næringspolitisk rådgiver i Maritime Bergen introduserte HAVlunsj: Blå bybane torsdag formiddag.
Jøssang, som også ledet Bergen Næringsråds ressursgruppe for byutvikling, tok deltakerne med på et tilbakeblikk med 10 på 10, der næringslivsaktører for noen år siden forsøke få bergenspolitikerne til å love 10 000 nye boliger på 10 år.
– De har ikke komme så langt, sa Jøssang til latter fra salen.
Bakgrunnen var et bilde av transportnettverket i sentrumskjernen, der blå bybane naturlig kan flettes inn.
Neste mann ut var Paul Helland, Project Manager Innovation ved NCE Maritim CleanTech. Han presenterte teknologiske løsninger for blå bybane. Publikum var engasjert og det ble åpnet opp for spørsmål etter foredraget.