Julehilsen fra Maritime Bergen

Julehilsen fra Maritime Bergen

Julehilsen fra Maritime Bergen 2048 1365 Maritime Bergen

Maritime Bergen ønsker god jul. Fra venstre: Kjersti Solheim Meredith, Sigvald Sveinbjørnsson, Line Andersen, Even Storheim og Krysta Alexa Singh (FOTO: Cecilie Bannow)

 

Et innholdsrikt år er i ferd med å ebbe ut. Hva kan maritim bransje forvente seg for 2024?

Dessverre har krig og konflikt vært høyt på agendaen i det maritime året 2023. Når disse ordene skrives, øker temperaturen i Rødehavet og Suez-kanalen. To norske tankere, Strinda og Swan Atlantic har blitt angrepet – begge skip eid av Bergens-rederier.

Sivil skipsfart er bokstavelig talt i skuddlinjen. En rekke rederi har de siste dagene varslet at de vil navigere rundt Afrika, fremfor å ta sjansen på rakett- og droneangrep fra Houthi-militsen i Jemen.

Angrepene har fått mye oppmerksomhet her hjemme. Det er helt på sin plass: Norge har en av verdens største handelsflåter, og Bergen er landets største shipping-by. Til enhver tid befinner det seg titalls skips med tilknytning til Bergen i dette området. De dramatiske hendelsene minner om et faktum som ofte blir glemt: Norge er en maritim nasjon.

Derfor er det ikke rart at våre allierte kaller på kapasiteter fra den norske marinen når den sivile skipsfarten må beskyttes, men det er også et tankekors at det vi sender til Rødehavet er stabsoffiserer, ikke skip med luftvernskapasiteter.

Situasjonen på slagmarken i Ukraina like blodig og håpløs som den var i fjor. Spenningene i verden bygger seg opp, og forventningene om hva som skal skje i månedene som kommer er ikke lystige. For Ukraina står alt og faller på vestens evne og vilje til å sende penger og våpen.

2023 var også året hvor konsekvensene av klimaendringene gjorde seg gjeldene. Skogbranner, hetebølger og rekordhøye snitt-temperaturer skaper overskrifter i mediene. Samtidig viser klimapolitikken sine begrensninger.

Verden er drevet av fossile drivstoff. Å bytte ut olje, gass og kull med fornybare energibærere lar seg ikke gjøre i en håndvending. Spesielt ikke i en økonomi preget av dyrtid og inflasjon. Valgresultatene i EU-land de siste månedene vitner mer om sprikende staur enn ett handlekraftig konsensus, og neste år går amerikanerne til stemmeurnene for å velge ny president…

Midt oppe i dette merker hele vesten effekten av endringer i befolkningens alderssammensetning, noe som også treffer den maritime sektoren hardt her hjemme. Flere av våre medlemmer melder om problemer med å rekruttere kompetent arbeidskraft. Vi er i godt selskap, nær sagt alle bransjer opplever det samme. En ting er sikkert: kampen om de unge vil stramme seg til i årene som kommer.

Oppsummert har vi gjennom 2023 opplevd tre store utfordringer: En mer urolig verden, klimakrisen og en gryende rekrutteringskrise. Du får ikke spesielt godt betalt for å forvente at dette vil fortsette også inn i 2024, med økende styrke og intensitet. Det er bare å brette opp ermene å komme seg i arbeid, for den maritime næringen er dette utfordringer som må og skal løses. Det gir faktisk grunn til håp.

Vi kan forvente en kraftig maritim opprustning, både i Norge og blant våre allierte, i året som kommer. Men sjøforsvaret trenger hjelp, både til å bygge og drive sine maritime kapasiteter. Utfordringene står i kø, men med hjelp av den vestnorske leverandørindustrien er det grunn til optimisme. Historien har vist oss at det er i slike opprustnings-sykluser store teknologiske gjennombrudd skapes.

Selv om troen på klimamålene svekkes når realitetene slår inn over slagordene fra i fjor, må vi ikke glemme de store fremskrittene som har kommet de siste årene. Skip som bygges i dag, har utslipp som er betydelig lavere enn de som ble bygget i går. Godt hjulpet av reguleringer og støtte fra myndighetene i hele det maritime domenet, både i Norge og internasjonalt, er retningen gitt: Utslippene må og skal videre nedover.

Utfordringene står i kø for bransjen, og nettopp det kan hjelpe til med rekrutteringen. Søkertallene til maritime linjer er økende. Unge mennesker er ikke dumme, tvert om: De ser hvor det er muligheter, og de finnes nettopp i hvor det renner over av uløste oppgaver. De maritime mulighetene viser seg ikke frem av seg selv: Som bransje bør vi gjøre alt vi kan for å vise oss frem og ønske velkommen om bord.

Klarer vår maritime næring å snu kriser og uroligheter til muligheter, så er det all grunn til å se fremover med forventing, håp og optimisme. Det er ikke skrevet i stein at fremtiden blir mørk. Det er gjerne nettopp når det ser som mørkest ut, at det snur.

Med det ønsker alle oss i Maritime Bergen nettopp deg en riktig god jul, en fredfylt romjul og et godt, nytt år.

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler