John Meling fra Seascape og Kathleen Offman Mathisen fra Dof Group holdt hodet kaldt og geleidet oss gjennom frokostmøtet som tok for seg hvordan man blant annet kan benytte forvaltning av menneskelig kapital som strategisk verktøy. Daglig leser vi i avisene om selskaper i shipping- og offshorenæringene som må la høykompetente medarbeidere gå på grunn av tøffe markeder. Hvordan kan vi bli bedre til å planlegge på lengre sikt eller bare helt annerledes, slik at vi klarer å holde på de beste hodene gjennom skiftende konjunkturer?
Etter at daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen, Anne Øen, startet frokostseminaret denne torsdagen tok John Meling over. John, som nærmest er født inn i det maritime, eier og driver Seascape Consulting som har spesialisert seg på maritime konsulenttjenester for rederier, driftsselskaper og maritime organisasjoner.
En gylden mulighet
Meling mener vi har mye å lære av andre maritime nasjoner som i nedgangstider har tenkt positivt. Det ligger mange muligheter og løsninger i tunge tider. I dagens nedgang i oljemarkedet er det mange ledige «kloke hoder» på markedet. Meling poengterte at kvalifisert arbeidskraft til konkurransedyktig pris er avgjørende. Tilgangen på motivert ungdom er ingen mangelvare, men næringen må heller ikke love for mye. Vi må benytte oss av generasjonsskiftet, og overføre essensiell kunnskap videre til yngre ansatte.
Money talks?
Idealisme er bra, men når alt kommer til alt er det pengene som bestemmer. Eller nærmere bestemt kost-nytte. En Filippinsk kadett koster en fjerdedel av hva en norsk koster. Likevel er det svært viktig å verne om den norske, maritime kompetansen, og tilveksten av norsk, maritim kjernekompetanse må sikres. For å kunne gjøre dette, holde det man lover til de unge og kunne beholde maritim kunnskap på norsk jord er det viktig med god dialog mellom næringslivet og myndigheter og utdanningsinstitusjoner.
Det er viktig å holde seg menneskeorientert og få det beste ut av samtlige ansatte.
«People, not ships and luck, make or break a shipping company»
John Meling, Seascape og Kathleen Offman Mathisen, DOF Subsea
Kathleen Offman Mathisen overtok mikrofonen og dro også fram viktigheten av den menneskelige ressursen. Mathisen er HR-Direktør i DOF Subsea AS og jobber i konsernledelsen. Hun har 15 års erfaring fra HRM innenfor olje- og gassindustrien og har jobbet med organisasjonsutvikling, endringsprosesser og kompetanseledelse.
Krise er også muligheter
Kathleen presiserte at det å stå sammen i nedgangstider, trekke veksler på hverandre og dele kompetanse er viktig. Kanskje spesielt i tøffe tider. Selv om det å holde seg til det vante skaper trygghet, må det endringer til. Dagens arbeidsstokk kan måtte «justeres».
Bedriftens DNA
De ansatte er DNAet i selskapet, fortsatte Kathleen. Det er humankapitalen som utvikler organisasjonene og denne kapitalen må utnyttes, i positiv forstand. De dyktigste medarbeiderne finner lettest andre steder å jobbe – derfor er det viktig å tenke at etter nedgangstider går det oppover igjen. Man må derfor være seg bevisst på hvilken kompetanse man faktisk besitter – kun på den måten kan man optimalt benytte seg av denne. Man eier ikke kunnskapen til sine ansatte. Mathisen spør «hvordan kan man verdsette års erfaring?»
Jobb smartere – tenk nytt
Mathisen mener at terskelen for å spørre må senkes. Man må snakke med hverandre og kanskje dele på humankapital som går ut av sin egen organisasjon. Om ansatte forsvinner, forsvinner års erfaring. En erfaring som kan komme godt med andre steder i sin næring.
Tekst: Line Andersen