[ingress]Maritimt Forum Bergensregionen oppdaterte om nettolønn og sjøtransport på det årlige møte med Hordalandsbenken på Stortinget.[/ingress]
For Maritimt Forum Bergensregionen er tett myndighetskontakt på vegne av næringen en sentral oppgave. 22 januar 2013 ble Hordalandsbenken på Stortinget oppdatert på betydningen av den regionale næringen, og regionens maritime verdiskapning, som i 2011 oversteg 27 milliarder kroner. Dette bidrar til statskassen.
Organisasjonene Maritim Forum, Norges Rederiforbund, Det Norske Sjømannsforbundet, Norsk Sjøoffiserforbund, NHO Sjøfart og Fraktefartøyenes Rederiforening var alle tilstede på møtet og løftet nettolønnsordningen og sjøtransport.
Nettolønnsordningen er viktig for den maritime næringen
For Norges eneste globale kompetansenæringen er det viktig å sikre nok og riktig kompetanse. 3 av 7 bedriftsledere har i en Fafo-rapport understreket at erfaringsbasert kompetanse fra sjøen er avgjørende for innovasjon i bedriften. De er avhengig av å kunne rekruttere sjøfolk til land. Den norske sjømannen går i land i Norge. Nettolønnsordningen er viktig for maritim næring for å sikre at vi har en grunnstamme av norske sjøfolk. maritim kompetanse. De maritime organisasjonene – fra arbeidstaker – til arbeidsgiversiden er enige vektla følgende punkt for Hordalandsbenken:
1) Det må det sikres stabilitet og forutsigbarhet for satsing på norsk maritim kompetanse – derfor må nettolønnsordningen lovfestes.
2) Nettolønnsordningen må gjøres konkurransedyktig – taket for refusjon i den nåværende ordningen for NOR-skip må fjernes.
3) Det må sikres bredere rekruttering av norske sjøfolk – nettolønnsordningen må også gjelde for NIS-skip.
Den maritime næringen trenger også sjøfolk som går i land i Norge for å sikre maritim kompetanse og utvikling i fremtiden.
Mens vi venter på Sotrabroen..
Maritimt Forum benyttet det årlige Stortingsmøte til å snakke opp sjøtransporten. Bybane til sjøs ble lansert for politikerne. Lanseringen og forslaget vekket stor interesse blant politikere. En Bybane til sjøs har potensiale til å løse noen trafikkutfordringene i Bergen i nær fremtid. Regularitet og park & ride er avgjørende suksessfaktor for denne muligheten til å utnytte sjøveiene, og kan også bli et svært miljøeffektivt alternativ ved å benytte moderne teknologi og utslippsreduserende fremdriftssystemer.
Tekst: Hans Rognlien