Regjeringen vil innføre tilskuddsordninger til rederier og havner for å øke godstransport til sjøs. Til tross for positive tiltak, gjenstår fortsatt flere utfordringer.
I den nye nærskipsfartsstrategien «Mer gods på sjø» går regjeringen inn for en tilskuddsordning til rederier. Målet er å stimulere til etablering av nye godsruter eller fornying av eksisterende. Også havner skal få tilskudd til investeringer for å bli mer effektive.
Rederiforbundet er positive til utviklingen.
-Tiltakene i Regjeringens næringsskipsfartsstrategi er et viktig sted i riktig retning for å flytte gods fra land til sjø, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen.
Henriksen hevder likevel at det fortsatt eksisterer utfordringer for nærskipsfart. Særlig utformingen av regelverk og avgifts- og gebyrpolitikken er et problem.
-Sjøtransport har nærmere 30 ulike gebyrer og avgifter å forholde seg til, mens veitransport har åtte og jernbanetransport har kun tre, påpeker han.
Også Høyre er enige i at avgifter og gebyr for sjøtransport må ned.
-I vår transportplan har vi forpliktet oss på at vi vil redusere de norske havne- og farvannsavgifter hvis det kan få mer gods over fra land til sjø, sier Høyres medlem av Stortingets transportkomité, Ingjerd Schou.
Les hele strategien ”Mer gods på sjø”