Det har ikke vært en vellykket kapring av handelsskip i Adenbukta siden 2012. Denne høsten står Norge i spissen for piratbekjempelsen hvor forebyggende arbeid og lokal kontakt er nøkkelordene.
God oversikt
Så langt ser det ut som om Ocean Shield fungerer etter planen. Mens det i 2010 og 2011 ble registrert ukentlige kapringer av skip, har det nå ikke vært registrert en eneste vellykket kapring siden mai 2012. De rolige tidene tillater styrkene å drive forebyggende arbeid. KNM Fridtjof Nansen og de andre skipene i den flernasjonale flåteoperasjonen har blant annet posisjonert seg tett opp til kysten av Somalia. I tillegg til å knytte kontakt med sivile, identifiserer de piratbaser og kartlegger et detaljert bilde av lokal båttrafikk.
En milepæl
I mai år reiste KNM Fridtjof Nansen ned til Adenbukta med om lag 160 ansatte om bord. Den norske fregatten er flaggskip i operasjonen Ocean Shield som skal beskytte handelsskip mot piratangrep i Adenbukta og området rund Afrikas horn.
– Dette området er blodåren i den globale økonomien. Som stor skipsnasjon og med en av verdens mest avanserte flåter, er det helt naturlig at vi bidrar i den internasjonale dugnaden mot piratvirksomhet, sier Pedersen om farvannene som utgjør den viktigste sjølinken mellom Europa og Asia. Til enhver tid er det om lag 100 norske skip og 2500 mannskaper i området. I løpet av år passerer så mye som 20 000 skip gjennom Adenbukta.
Tekst: Ina-Cristine Helljesen
Les saken i sin helhet, på side 16, her.