«Grønn energi er i vinden, det skal skape framtiden for våre etterkommere og det er industrien som skaper arbeidsplassene» disse ordene åpnet Tor Leif Mongstad, CEO i Norwegian Electric Systems med da han ønsket velkommen til «HAVtech, – grønn energi», et samarbeid mellom Maritime Bergen og Norwegian Electric Systems, som holdt seminaret om en grønnere fremtid med grønne løsninger i sine lokaler i Godvik.
Kloden har aldri trengt grønnere løsninger mer enn den gjør nå. Lasse Karlsen fra Sjøfartsdirektoratet snakket litt om hvilke krav og regler som kommer og hvordan påvirker dette teknologien.
- Fremtidens drivstoff-miks vil være mer kompleks enn i dag, og drivstoff kan komme til å variere fra skip til skip og område det beveger seg i. En ny IMO (International Maritime Organization)strategi kan endre situasjonen slik at en betydelig CO₂–reduksjon blir obligatorisk.
Sjøfartsdirektoratet kan ikke bestemme hva næringen skal gjøre, men hjelper gjerne til hele veien til mål. Lasse Karlsen viste til at norsk skipsfart ligger langt fremme og fremtiden er grønn shipping. «Ingenting er umulig men ting tar tid og koster penger» sa Lasse Karlsen avslutningsvis.
Frode Eriksen fra DNV GL fulgt opp om hvordan klasseselskapet håndterer kravene og hva «klassen» gjør. Heller ikke han turde å spå hvilke drivstoffsvariant som ville få gjennomslag i markedet, men spådde nye krav på andre områder etter hvert som man nådde allerede vedtatte mål. – Når balastvann nå er «på plass» så kan vi nok vente oss økt fokus på for eksempel alien invassive spesiecies og hull cleaning, spådde Eriksen.
Etter en sesjon om krav, regler og håndteringen av disse presenterte Norwegian Electirc Systems hvilke teknologiske muligheter som finnes for grønn og fremtidsrettet energi før salen fikk høre om hvordan Per Sævik og Fjord1 har håndtert det grønne skifte.
Etter Parisavtalen i 2015, og påfølgende stortingsvedtak om nye miljøkrav for innkjøp av ferje – og hurtigbåter, har Fjord1 tatt steget inn i den grønne tidsalderen. De er offensive og jobber med å omstille hele organisasjonen – fornye teknologien og kompetansen. Fjord1 har 30 elektriske ferjer på vei og 40 % av deres ferjeflåte vil være elektrisk innen to år. De har allerede en miljøvennlig turistbåt på Nærøyfjorden, «Vision of the Fjords», og før kommende sesong kommer en ny båt, «Future of the Fjords» – 100 % elektrisk. «Vi er sikker på at helelektriske turistbåter er fremtiden!» avsluttet Dagfinn Neteland.
Nils Magne Fjereide fra Misje Rederi AS kunne fortelle at de har nylig etablert Misje ECO bulk og at det i nær framtid kommer grønne bulkskip. Dette skjer nå fordi fremtidige krav til utslipp kommer og regjeringens maritime strategi er tilpasset dette. Målsetningen er klar; «vi skal ha Europas mest miljøvennlige og lavutslipp bulkskip i nærskipsfart» sa Fjereide.
Daglig leder i Fearnley Offshore Supply, Tor A. Widing sitt budskap var at det i offshore-segmentet var høy gjeld, lave rater og en allerede svært miljøvennlig flåte. Nye krav miljøkrav kommer og er allerede iverksatt blant annet gjennom Statoil sine nye offshore-anbud, men at få redere innen dette segmentet har 12 mill kroner per skip liggende til å investere i batteripakker.
Ingebjørg Lien fra Alsaker Fjordbruk kunne fortelle at potensialet er stort med tanke på energieffektivisering og grønn teknologi. Grønn, fornybar energi finnes over alt i form av sol, vind, , bølger og det «varmebatteriet» sjøen er. Batterier/ESS gir et lokalt lagringsmedium som fører til en helt ny måte å planlegge og dimensjonere energiproduksjonen på. Mange leverandører ser dette potensialet og spisser batteri- og hybridanlegg for fôrflåter.
HAVtech-seminaret viser at en av Norges viktigste næringer er godt på vei til å møte en nullutslippsvisjon, hvor målet er ingen skadelige utslipp til hverken luft eller sjø. – Dette kan vi nok allerede slå fast at blir en god tradisjon, slo Norwegian Electric Systems sin CEO, Tor Leif Mongstad på vei inn til middag med over 60 inviterte gjester fra sektoren