Det var den stadig verre situasjonen for båtflyktninger som var tema da FNs organisasjon for sjøfart, IMO, hadde møte i London denne uken. Blant de inviterte var flere FN-organer, myndigheter og organisasjoner innen skipsfart.
Spår økning i år
I 2014 ble 42.000 mennesker som var på vei til Italia reddet av handelsskip. IMO anslår at over 3500 mennesker døde i forsøket på å krysse Middelhavet i fjor og tallene er forventet å øke kraftig om konfliktene i Midtøsten og Afrika fortsetter.
– Hittil i 2015 har vi sett en sterk økning av migranter og båtflyktninger i forhold til januar og februar 2014. Så langt har 400 omkommet bare i år mot 30 i samme periode i 2014, sier Haakon Svane fra Norges Rederiforbund til maritime.no.
Krever økt innsats
Det viktigste tiltaket på kort sikt blir for de europeiske landene å komme mer på banen og støtte den italienske redningstjenesten. Budskapet Svane formidlet til IMO var at:
– En europeisk dugnad må til for å støtte kyststatene, skal vi avverge en fortsatt humanitær tragedie.
EUs grensekontrolloperasjon, ”Triton”, som også har ansvar for søk og redning opererer kun langs Europas kyst. Det betyr at de stedene flest flyktninger kommer i havsnød, er steder uten store ressurser til redningsarbeid. I dette tomrommet har norske rederier spilt en viktig rolle.
Må tenke utenom boksen
Skipsfarten vil og ønsker å bidra på sin måte, men Rederiforbundet mener det er viktig at Norge og andre europeiske land hjelper de statene hvor flest redningsaksjoner foregår. Svane legger vekt på at alle kan bidra med ressurser på ulike vis.
– Nå må vi tenke utenom boksen. Det er fullt mulig å finne bedre løsninger enn i dag hvis man første bestemmer seg for å gjøre nettopp det.
Skrevet av: Ulrik T. Sydnes
Kilde: Maritime.no