Bransjen har sett en evolusjon innen designutvikling når det kommer til skip. Men en revolusjon har shipping fortsatt til gode å oppleve!
Bergens Rederiforening satte det høyaktuelle temaet; ECO ship – fremtidens shipping, på dagsorden med konsernsjef Henrik Madsen fra DNV GL og Shippingprofessor Roar Ådland fra NHH.
Den helt store debatten uteble. Uenigheten mellom Professoren fra NHH og sjefen i DNV GL var ikke så stor som fryktet, eller håpet. Det ble likevel en interessant samtale etter foredragene, med innspill både fra sal og foredragsholdere.
Henrik Madsen fra DNV GL kunne fortelle at 5% av omsetningen i selskapet går til forskning. DNV GL har sett at omforming av skipsbauger kan gi en reduksjon av drivstoff på 7,5% Likevel har ikke DNV GK heller kommet i mål med et revolusjonerende Eco-design.
De tapte tiårene
Professor Roar Ådlands syn på skipsdesign var ikke like rosenrødt. Han kunne helle kaldt vann i tilhørernes årer ved å fortelle at siden 1980-årene har det skjedd lite. Dagens skip er ikke mer energieffektive enn for tre tiår siden. På 70-80-tallet var det en positiv utvikling. Men siden 1980 har det i det store og hele ikke skjedd mye innen energibesparende design. I rene kroner kan man bli litt lurt ved bare å se på drivstoffbesparelser.
Fortsatt tro på LNG
Hos DNV GL-sjefen er troen på LNG som beste alternativ til dagens drivstoff fortsatt stor. Madsen trakk også frem at det skal bli spennende å følge batteriferjen som snart krysser Sognefjorden. Med 30 minutters seilingstid vil dette gi erfaringer som er høyaktuelt for mange ferjestrekninger i Norge. Madsens punch line var at betydelig reduksjon i energiforbruk er fullt mulig ved hjelp av design, ettermontering og driftsmessige endringer.
«Fokuser både på inntekter og kostnader, ikke bare bunkersforbruk» var professorens klare råd! Mange ECO-skip design har i realiteten mindre fordeler i et marked der all tonnasje «slow steamer» og vil på lang sikt kun føre til lavere fraktrater.»