Etter en fullpakket første dag under den 29. Haugesundkonferansen startet leder for Maritimt Forum Sentralt dag to med en redegjørelse over status på verdiskapingen i det maritime Norge. Og det går ikke så verst med oss.
Ivar Engan kunne fortelle at vi har kommet oss godt gjennom pandemi og geopolitiske uroligheter.
– Gode nøkkeltall kommer på langt nær av seg selv, sa Ivar Engan.
Gjennom hardt arbeid, høy innovasjonsgrad og kloke avgjørelser er vi inne i en jevnt god tid for det maritime. Engan la også til at vi nå er avhengige av at det offentlige fortsatt legger gode og forutsigbare rammebetingelser for den maritime klyngen.
Etter en dupp i sysselsettingstall under pandemien i 2020 og 2021 gikk pilen oppover igjen i fjor, og denne pilen er forventet å gå i samme retning inneværende år. Når det kommer til verdiskaping, er denne forventet å ligge som på toppåret 2014. Dette skyldes blant annet, og i hovedsak, deepsea-rederienes høye fraktrater etter pandemien. Det er også forventet at cruise- og passasjersegmentet vil oppnå en høyere vekst etter to svært svake år under pandemien.
Selv om disse segmentene er inne i gode tider, har dessverre skipenes fødested tyngre tider. Verftsindustren sliter med å få marginene på sin side, noe som er alvorlig for hele den norske maritime klyngen, fordi verftene spiller en avgjørende rolle i samspillet mellom de ulike segmentene i utviklingen av ny, grønn teknologi.
Grønn fremtid
Ivar Engan mener det er oppløftende at regjeringen før jul gjorde kjent at de vil skjerpe klima- og miljøkravene i offentlige anskaffelser, noe som vil være viktig for norske nybyggingsverft.
Når det kommer til vår grønne fremtid så er det et stykke igjen før vi når målene satt både her i Norge og i IMO. Norskeide skip som er driftet på konvensjonelt drivstoff er på hele 77 prosent. Nullutslippssfartøy, som vi streber etter, utgjør kun en liten prosent av flåten vår.
Engan kom med en appell til beslutningstakerne våre og ber om en gjennomgang av rammevilkår spesifikt for verftene.
Ringer i vann drypper på land
Engan la også til at faktum er at politikere og publikum ikke er godt nok kjent med de betydelige ringvirkningene som den norske maritime klyngen bidrar med til stor- og lokalsamfunnet. Dette er en av grunnene til at Maritimt Forum er opptatt av å bygge større forståelse for den sterke og klare sammenhengen mellom stabile og fremtidsrettede rammevilkår, og klyngens evne til å skape betydelig verdiskaping i fremtiden. En verdiskaping som starter i de maritime men som gir ringvirkninger over hele Norges land.
Her kan du lese årets ferske Verdiskapingsrapport.