• 28. June 2019

Storm i et vannglass?

Storm i et vannglass?

Storm i et vannglass? 528 720 Maritime Bergen

Norled skal bygge Norges første bilferge driftet på hydrogen. Men hydrogen er per i dag ikke tilgjengelig i Norge. To studenter, som ble håndplukket under Maritime Bergen-arrangementet Storm i et vannglass, skal være med å løse hydrogen-utfordringen.

Blant foredrag og speed-dating under Storm i et vannglass våren 2019, fikk også studentene presentert et spennende og viktig case, som vil kunne ha betydning for Bergen og miljøet!

Hvordan skal Norled løse hydrogen-utfordringen?

Ferje og hurtigbåtrederiet Norled er nok et selskap i den gode rekken som satser på miljøvennlig teknologi. De har tidligere vært først ute med utslippsfrie ferger basert på batteriteknologi. Allerede i 2015 lanserte Norled verdens første batteridrevne bil- og passasjerferge; MF Ampere. Norled har nå inngått kontrakt med Florø-verftet Westcon om byggingen av hydrogen-fergen, og planlagt ferdigstillelse er våren 2021. Den nye hydrogenfergen er et av de største innovasjonsprosjektene som både Westcon og Norled har hatt.

En utfordring er at flytende hydrogen ikke er tilgjengelig i Norge i dag, og forsyningskjeder må utvikles. Det var nettopp dette studentene i salen fikk i oppgave å finne en løsning på da prosjektleder Ivan Østvik kom på scenen under Storm i et vannglass.

Greenstat er samarbeidspartner med Norled og var med på å utvikle oppgaven og plukke ut de to dyktige studentene. Selskapets kjernekompetanse er hydrogen og de skal bistå studentene gjennom sommeren. På sikt skal Greenstat bli en produsent av grønn hydrogen.

Storm i et vannglass ble gjennomført 28. mars 2019 i samarbeid med Springbrettet, NCE Maritime CleanTech, GCE Ocean Technology og Salmon Group.

Mange av de 100 deltakende studentene sendte inn svar på caset og Aurora Baardsen, 22 og Asbjørn Nordrum, 28 var de som ble plukket ut.

Aurora går studier rettet mot maritime konstruksjoner. Asbjørn studerer havteknologi, og holder på med master, også om marine konstruksjoner. Han er ikke i tvil om at han ønsker en karriere rettet mot havet.

Jeg skal jobbe med havet – det er fremtiden! Samtykker Aurora.

I sommer skal bøkene legges vekk for tre uker når de skal fordype seg i flytende hydrogen hos Norled på Møhlenpris.

  • Aurora og Asbjørn hjelper Norled med å få oversikt over et nytt område som vil hjelpe oss å oppnå nullutslippsdrift i fremtiden, i tillegg til batteridrift sier prosjektleder i Norled Ivan Østvik. De vil særlig se på hvordan hydrogenproduksjon kan gjøres i i fremtiden. I første omgang på land og senere eventuelt til havs sier Østvik.

Dette er et prakteksempel på hvor viktig det er å benytte seg av ungdommens kompetanse og pågangsmot! sier prosjektleder i Maritime Bergen Line Andersen.

Maritime Bergen møtte Aurora allerede for ett år siden, da hun deltok på rekrutteringsarrangementet Kvinner i Kuling i 2018. Da ytret hun ønske om å bidra i Maritime Bergens arbeid med å synliggjøre næringen for unge. Hun ble derfor booket inn på det realfaglige jentarrangementet Et HAV av muligheter 2019. Da sto hun på scenen og fortalte om studiet Havteknologi som Universitetet i Bergen tilbyr.

Caseløsningen som Aurora leverte inn i forbindelse med Storm i et vannglass, presenterte forslag til en løsning på frakt av hydrogen. I dag fraktes dette fra Tyskland på vei – og ett av målene er å få frakten over på den langt mer miljøvennlige og sikre havveien. Aurora har fått i oppgave fra Norled om å beskrive hele prosessen fra produksjon, frakt og lagring, til bunkring av skip. Innen 2024 skal hele verdikjeden for flytende hydrogen være etablert i Norge.

Hvorfor er ikke dette gjort før?

I tillegg til at håndtering av hydrogen innebærer en viss risiko, har hydrogen blitt utkonkurrert av olje & gass, da sistnevnte er billigere å produsere. Dagens og fremtidens krav til miljøvennlige og grønnere løsninger har nå ført til at hydrogen er høyaktuelt! Norges beslutningstakere er langt fremme og ønsker å ta i bruk teknologi knyttet til hydrogen. Teknologi som enda ikke eksisterer.

Asbjørn kom gjennom sin caseløsning med en spennende teknologi-idé; Ved hjelp av strøm laget av vindmølleparker til havs, skal hydrogen produseres gjennom elektrolyse (spalting av vann). Dette vil være en helt ren prosess som gjør at man ender opp med hydrogen og oksygen. Hydrogenet kan brukes til drift av for eksempel Norleds nye ferge, og oksygen kan leveres til blant annet oppdrettsanlegg. En prosess som altså ikke vil gi utslipp, noe som kan måtte telle mer enn kroner og øre når det kommer til fremtidens miljø.

Asbjørn jobber nå videre med denne løsningen i form av en mulighetsstudie i gedigen skala! 100 vindmøller, godt forankret i havbunnen sør i Nordsjøen skal med én gigawatt produsere 400 tonn hydrogen per dag. Dette er langt mer enn de 10-12 tonnene Norled skal bruke per dag på sine fremtidige fartøy. Det resterende skal lagres på en plattform som vil kunne forsyne fremtidens hydrogenskip med bunkers.

Internship, som det Norled tilbyr Bergens studenter, gir god erfaring i prosjektarbeid og et viktig innblikk i hvordan den maritime klyngen i Bergen fungerer.

  • Vi i Maritime Bergen gleder oss til å følge Aurora og Asbjørn på deres vei videre mot å gjøre verden til et grønnere sted, sier Andersen.

 

 

 

Del innhold