
Stein Are Hansen og Hildegunn Nilssen i Norwegian Hull Club forteller om stort engasjement blant de ansatte etter at de involverte seg i hjelpeprosjektet etter tyfonen Hayan på Filippinene. Med støtte fra Norge ble det bygd 60 fiskebåter til familier som mistet levebrødet. Foto: Nina Blågestad
– Det var fredag morgen, husker jeg. Vi hadde overvåket tyfonen i tre dager og satte kjapt i gang med å gi beredskapsstøtte til våre skip. Vi skjønte fort at det var snakk om enorme ødeleggelser, forteller Stein Are Hansen, leder for Loss Prevention og Emergency Response-avdelingen hos skipsforsikringsselskapet Norwegian Hull Club (NHC).
Tyfonen Haiyan ble målt til en vindstyrke på 280 kilometer i timen, og 16 millioner mennesker ble rammet da det ekstreme lavtrykket traff land fra øst. Både NHC og norsk sjøfart har sterke bånd til Filippinene, og da den lille hjelpeorganisasjonen Making Change trengte penger for å fly ned personell og utstyr, bestemte Norwegian Hull Club seg for å bidra med finansiell støtte. Making Change ble startet i 2009 av krigsvetereraner som ville bruke sin operative erfaring, og med pengehjelpen fra Bergen kom de raskt på plass.
– De gjorde en unik jobb, fordi de kunne begynne umiddelbart, og klarte å mobilisere raskere enn store humanitære organisasjoner, forteller Hansen, som selv har bakgrunn fra forsvaret og som kjente organisasjonen godt fra før.
Fra kontoret på Handelens og Sjøfartens hus i Bergen bidro NHC med beredskapskompetanse og assistanse i den hektiske perioden.
– Vi samarbeidet med Norges Rederiforbund som mobiliserte skoleskipet Kapitan Felix Oca, som var i området for umiddelbar nødhjelpsstøtte. Samtidig jobbet meterologene i Storm Geo gratis for å gi detaljerte værkart. Grieg Shipping gjorde et av sine skip tilgjengelig, og til sammen gjorde dette at en liten organisasjon som Making Change klarte å snu seg rundt, og virkelig make a change, sier Hansen.
Droppet julebordet
Etter den umiddelbare krisefasen, satte Making Change i gang et båtbyggerprosjekt for å erstatte små, enkle fiskebåter som ble ødelagt i tyfonen. Dermed kunne de familiene som var hardest rammet få levebrødet tilbake. Båtene ble bygd på lokale båtbyggeri, med innsamlede penger fra blant annet NHC.
– Våre ansatte viste stor giverglede, forteller kommunikasjonssjef Hildegunn Nilssen.
Mange engasjerte seg også privat, og på deres initiativ ble julebordet avlyst, og pengene gikk til prosjektet.
Selskapet støtter en rekke veldedige formål, men forteller at dette prosjektet skapte spesielt stort engasjement. Grunnen mener hun er at de kunne følge utviklingen tett blant annet gjennom oppdateringer på blant annet Facebook.
– Vi kunne se at pengene kom frem og at det nytter, sier Nilssen.
Fire måneder etter katastrofen var Stein Are Hansen på Filippinene. Der fikk han se prosjektet på nært hold, og sponset selv en fiskebåt, mens Norwegian Hull Club dekket kostnaden for en festlunsj til 150 mennesker på de hardest rammede øyene.
– Det var en spesiell opplevelse å se små barn smake svinekjøtt og kake for første gang, forteller trebarnsfaren, som også fikk et spesielt møte med en liten gutt med alvorlig leppe-ganespalte. NHC og datterbedriften Marine Benefits ville sikre livsnødvendlig operasjon, og ved hjelp av betydelige beløp fra Norge ble gutten nylig operert på et sykehus i Manila. Også dette prosjektet engasjerte de ansatte, og Hansen og Nilssen mener verdien av å vise sosialt engasjement er stor for bedriften.
– Dette ble ikke gjort for at vi skulle kunne slå oss på brystet. Det er ekte engasjement som har stor verdi for oss internt. Personlig blir jeg stolt av å jobbe et sted der folk bryr seg, sier Nilssen.
Involvér de ansatte
De fleste større bedrifter støtter én eller flere frivillige organisasjoner. Forsker Caroline Dale Ditlev-Simonsen ved BI er Norges fremste ekspert på samfunnsansvar. Hun forteller at feltet blir stadig viktigere.
– Bedriftseiere må forstå at veldedighet ikke går utover lønnsomheten, derimot tvert om. Det kan være lønnsomt når det gjelder innovasjon, risikoredukjson og samhold blant ansatte, sier Ditlev-Simonsen.
Undersøkelser hun har gjort viser at de ansatte ønsker å bli sterkere involvert i hva bedriften gir penger til. Får de bestemme selv, vil de gi penger til lokal- og miljøtiltak. Nå er forskeren i gang med en ny undersøkelse om bedrifter som gir bort de ansattes julegave til veldedige formål. Forskeren råder bedrifter til å ha et bevisst forhold til hvilken bransje man tilhører før man velger veldedig formål, og til å tenke på samfunnsansvar som en del av helheten.
– Det er ikke galt å tjene penger på å ta samfunnsansvar. Dersom det kun blir sett på som en utgiftpost, gjør man det feil, sier Ditlev-Simonsen.
– Lærte mye
På kontoret til Norwegian Hull Club minner en liten modell av fiskebåten som bærer Stein Are Hansens navn om innsatsen for å hjelpe sjøfolk på den andre siden av kloden. Båtprosjektet, som nå er avsluttet, talte til slutt 60 fiskebåter.
Making Change har flyttet fokus mot Ebola i Afrika, og får fremdeles støtte fra NHC. Deres råd til andre bedrifter er å sette seg godt inn i hvem man ønsker å støtte.
– Man bør kjenne organisasjonen, være trygg på at pengene kommer frem og ha mulighet for tett oppfølging, sier Nilssen og får støtte fra kollega Hansen:
– Vi har sett hvor mye en liten organisasjon kan få til, og synes det er spesielt bra at vi kunne bidra med vår kompetanse, i tillegg til midler, i en kritisk fase, sier Hansen.
Skrevet av Nina Blågestad