Det er alltid deilig å være norsk i Danmark. Det fikk også våre deltakere på Trainee Blue Sea-programmet erfare da vi dro til København på studietur. Over to dager fikk vi allsidig og grundig innsikt i Københavns shippingmiljø.
Den 29. mai dro Trainee Blue Sea til København for å lære mer om internasjonal shipping. Over to dager fikk vi besøkt organisasjoner og rederi som er viktige samarbeidspartnere og bidragsytere i det globale shippingmiljøet. København er en av verdens ledende shipping byer og rangert som nummer fem i verden.
Copenhagen Business School
Vi startet hos Copenhagen Business School (CBS). Skolen etablert i 1917, og har i dag 20 000 studenter og 1500 ansatte. Med dette er CBS en av de største handelshøyskolene i Europa. På en avCBS sine campuser ble vi tatt imot av programdirektøren for The Blue MBA, Irene Rosberg.
Vi fikk en introduksjon til programmet og mulighetene et slikt studium kan gi. Det unike med studiet er at det er så hands on mot industrien. En god og tett dialog mellom næringen, som utvikler og endrer seg raskt, og CBS, gjør at skolen kan fortløpende implementere det som skjer i næringen i programmet. Dette er med på å bidra til at studiet er nummer én i verden innen shipping og logistikk.
BIMCO
Fra en inspirerende samtale gikk turen videre til en hjertelig velkomst i staselige omgivelser hos BIMCO. Etter en lett lunsj fikk et innblikk i organisasjonen og dens arbeid.
BIMCO, er en ideell organisasjon med 850 eiermedlemmer som representerer alle hovedsegmenter i shipping. De har kontorer rundt om i hele verden, deriblant et nytt kontor i Brussel.
Global Maritime Forum
Global Maritime Forum (GMF) er en internasjonal ideell organisasjon som er forpliktet til å forme fremtiden for global sjøbåren handel for å øke bærekraftig langsiktig økonomisk utvikling og menneskelig velvære.
På vårt besøk hos GMF fikk vi en presentasjon av to av deres pågående prosjekter; Green Shipping Corridors og Human Sustainability.
Grønne korridorer er spesielle handelsruter der teknologi, økonomi og reguleringsgjennomførbarhet av nullutslipp er katalysert gjennom en kombinasjon av offentlige og private handlinger. Dette er et viktig verktøy på veien mot å nå 5-10 % -målet om null eller nesten nullutslippsdrivstoff innen 2030.
Human Sustainability kom i gang som et svar på de nødvendige behovene til sjøs når man begynte å snakke om mangfold. I dette har man adressert mangelen på kvalifiserte arbeidstagere og også kjønnsbalansen i næringen. Målsettingen er å forbedre forholdene og kulturen om bord på skipene.
Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Neste stopp på programmet var hos Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping. De er et non-profit, uavhengig forsknings- og utviklingssenter som ønsker å akselerere overgangen mot en netto-null fremtid for den maritime industrien.
Sammen med deres partnere driver og legger de til rette for utvikling og implementering av nye teknologier; bygger tillit til nye konsepter og modne levedyktige strategiske måter å drive den nødvendige systemiske og regulatoriske endringen.
Siste stopp på turens program var hos AP Møller Mærsk, et internasjonalt, danskeid containerselskap som operer i 130 land over hele verden.
Her fikk vi en interessant presentasjon om deres fleet management, deres Marine Security Operations og sist men ikke minst deres imponerende, ledende arbeid i det grønne skiftet. De grønne,innovative teknologiløsningene deres gjør det mulig for Mærsk og gi verdi til kunder gjennom nye standarder.
Avslutningsvis tok vi turen ut på Københavns kanaler og fikk sett den danske hovedstaden fra sjøsiden også. Fylt opp med ny shippingkunnskap, møte med engasjerte og flotte mennesker var det fint på komme tilbake til Norges shippinghovedstad, Bergen.