TU-podkast fra Norges maritime hovedstad

TU-podkast fra Norges maritime hovedstad

TU-podkast fra Norges maritime hovedstad 516 345 Maritime Bergen

Teknisk sett – Teknisk Ukeblads egen podkast gjennomførte fire innspillinger i Bergen og daglig leder i Maritime Bergen var ett av intervjuobjektene. Hun forteller hvorfor Bergen er shippinghovedstaden.

Corvus var en av pådriverne for å få Teknisk Ukeblad til spille inn en av sine episoder av Teknisk sett i Bergen – Norges maritime hovedstad. Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg var på plass i Maritime Bergens lokaler i Olav kyrres gate, sammen med maritim ekspert Tore Stenvold da Corvus, Maritime Bergen, Utkilen og ScanReach ble intervjuet.

Moberg og Valmot, er begge utdannet sivilingeniører med erfaring fra teknologi. Sammen tar de ukentlig opp aktuelle tema i Teknisk Ukeblad sin podkast Teknisk sett.

I intervjuet med Maritime Bergen og Daglig leder Siv Remøy-Vangen forteller hun intervjuerne at Bergenserne ikke sier de bor i Norges maritime hovedstad fordi de er fra byen selv, men at Bergen faktisk er det! Grunnet klyngesammensetning, verdiskaping og flåtestørrelse, hvor Bergen blant annet er hjemmehavn til totalt 40 prosent av Norges totale flåte, er ikke Remøy-Vangen i tvil om at hovedstadsstempelet er fortjent.

Maritime Bergen jobber tett opp mot næringen de siste årene og har identifisert tre områder som vi satser ekstra tungt på: Rekruttering, digitalisering og Future blue business. I podkasten forteller Remøy-Vangen hvorfor nettopp disse punktene er viktig for næringen.

Unge og kvinner
For å rekruttere inn til næringen sier Remøy-Vangen at vi må være synlige og jobbe mot høyskole, universitet og ned på ungdomsskolenivå for å rekruttere inn unge. Kvinner er også et viktig område å rette synliggjøringsarbeidet mot, for å kunne ha rekrutteringsgrunnlag fra 100 prosent av befolkningen.

Digitalisering – fra telex til pc
Odfjell og Wilson er eksempler på rederier som har 100-250 skip hvor det skal organiseres last for å ha høyest mulig effektivitet og inntjening. Det blir blant annet tatt i bruk online portaler hvor lasteiere kan legge inn hva som skal fraktes hvor. Selv om dette er et spennende konsept kan ikke Remøy-Vangen svare på om vi kommer dithen for Norges del. Men rivende utvikling på digitaliseringsfronten er det også her til lands.

Future blue business
Alt vi har lært om ferger skal overføres til nærskipsfart og deeps-sea –  vi skal bli verdensledende på grønn teknologi. Det er totalt 86.000 deep-sea-skip i verden.  Av disse er det 20 prosent som står for 80 prosent av verdens skips-utslipp!

Ingen store frakteskip er per i dag grønne og Remøy-Vangen sier dette gir Vestlandet en gylden mulighet til å bli laboratorium for ny teknologi som kan eksporteres.

Hør hele podkasten her, og følg med på samme link for få med deg episodene med Corvus, Utkilen og ScanReach!

Jacob Grieg Eide – Scanrech, Geir Bjørkeli – Corvus og Bjørn Sjåstad – Utkilen Foto: Tore Stendvold

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler