Bli med i Maritimt Synlighetsforum

Bli med i Maritimt Synlighetsforum

Bli med i Maritimt Synlighetsforum 2560 1920 Maritime Bergen

Sigvald Sveinbjørnsson, daglig leder i Maritime Bergen, lanserte Synlighetsforum på medlemsmøtet «Møt Pressen» denne uken.

Bli med i Maritimt Synlighetsforum

Maritime Bergen vil samle alle som jobber med kommunikasjon til et faglig fellesskap – for å gi bransjen mer og bedre synlighet.

«Alle» i den maritime industrien i Bergen og på Vestlandet vet hvor viktig den er for arbeidsplasser og samfunnsøkonomi. Men vet folk flest om oss? Er bergenserne klar over at byen er hjem for noen av verdens største rederier? At de fremste fagmiljøene innen maritim teknologi, juss og finans har adresse i eller rundt de syv fjell?

Synlighet og kommunikasjon er blitt stadig viktigere. Samtidig er det blitt mye vanskeligere å nå gjennom med sitt budskap.

Flere av Maritime Bergen sine medlemmer har svært kompetente fagfolk som jobber med kommunikasjon. Men mange jobber alene, uten å være del av et større fagmiljø. Dette vil Maritime Bergen gjøre noe med gjennom opprettelsen av Maritim Synlighetsforum.

Det legges opp til fem årlige samlinger. Disse samlingene vil bestå av faglig påfyll, innsikt fra eksperter og ressurser som forumets medlemmer vil ha konkret nytte av i sin arbeidshverdag. Men forumet skal også sørge for å binde folk sammen, og gjøre terskelen for å dele erfaringer og kunnskap på tvers mellom medlemmene.

Forumet ble lansert på Maritime Bergens medlemsmøte onsdag 26. april. Der ble de mest toneangivende redaksjonene invitert for å fortelle om hvordan de jobber. NRK, Bergens Tidende, Bergensavisen, Skipsrevyen og Kystens Næringsliv viste frem hvordan de prioriterer for å treffe sitt publikum på best mulig måte. De serverte også flere gode råd for hvordan man «kan komme til». Kort oppsummert handler det om å finne saker og vinklinger som har allmenn interesse, være åpen og ærlig. Budskapet fra bergensmediene var ikke til å ta feil av: «Kontakt oss, snakk med oss!»

Den moderne mediehverdagen består likevel ikke bare av de «tradisjonelle» mediene. Sosiale medier, eventer og «podcaster» tar stadig mer plass i folks mediekonsum. Dette er også viktige arenaer for maritim bransje, og noe som selvsagt vil være en del av hva Synlighetsforumet vil jobbe med.

Maritime Bergen vil drive forumet, sørge for at det har et faglig innhold av høy kvalitet og stå for alt det praktiske. Kostnadene blir fordelt på deltagerne. Alle møtene vil følge «Chatham House Rules», noe som betyr at alle som er med på møter i forumene kan bruke informasjon fra diskusjonene, men en har ikke lov til å navngi hvem som har sagt hva.

Forumet passer for alle som jobber litt eller mye med ekstern kommunikasjon, eller som ønsker å gjøre det. Bedriften du jobber for må være medlem.

Lurer du på om dette er noe for deg, eller en indikasjon på hva deltagelse i forumet vil koste, ta kontakt med Sigvald Sveinbjørnsson via e-post: sigvald@maritimebergen.no eller telefon: 92839359.

Det er begrenset antall plasser – så meld din interesse snarest. Første møte blir mest sannsynlig før sommeren.  

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler