[ingress]Norge var først og er så langt størst på gassdreven skipsfart. Nå konverterer stadig flere land skipstrafikken sin til LNG-drift. Da er det naturlig å søke hjelp hos de som ligger fremst, slik som Fjord1. Av totalt 20 gassdrevne passasjerskip i verden, er 12 Fjord1 sine. Dette gjør fergeselskapet til global leder på miljøvennlig skipsdrift.[/ingress]
Nord-Amerikas største fergeoperatør, Washington State Ferries (WSF) er blant dem som har søkt norsk kunnskap og erfaring.
– Ingen andre fergeselskap har mer erfaring med bruk av LNG som drivstoff på ferge enn Fjord1. Jeg setter stor pris på deres råd og kunnskapsdeling, sier visedirektør i Washington State Department of Transportation (WSDOT), John Moseley.
Spår sterkere LNG-vind i seilet
Med strengere internasjonale regler og krav om en NOx-reduksjon på 80 prosent fra januar 2016, spår eksperter en kraftig vekst i antallet LNG-drevne fartøy de neste årene. I tillegg til å gi en sterk reduksjon i utslipp av giftige gasser, er LNG et rimeligere og dermed et mer kostnadseffektivt drivstoff.
Fortsette som flaggskip
På tross av at flere land begynner å bygge opp kompetanse på gassdriftig skipsfart, er ikke Oscar Bergheim i Fjord1 redd for at Norge skal bli forbigått.
– Vi skal fortsette å sikre kvalitet i alle ledd, og se fremover. Det er en honnør for norsk maritim næring at verden ser til oss, spesielt når vi faktisk har noe å vise frem, understreker Bergheim.
Sak hentet fra Maritim avis 2013, side 25. Les saken i sin helhet her.