Norled og Fjellstrand kåret til ”Ship of the Year 2014”

Norled og Fjellstrand kåret til ”Ship of the Year 2014”

Norled og Fjellstrand kåret til ”Ship of the Year 2014” Maritime Bergen

Norleds nye ferge skal etter planen settes i drift på E39 sambandet over Sognefjorden fra 1.januar 2015, og vil ikke gi utslipp til sjø eller luft. Fergen har kapasitet til 120 biler og 360 passasjerer, og vil opererer med ca.10 knops hastighet.

azpBattery-05- Rolls Royce Marine

AzpBattery-05- Rolls Royce Marine

Fergerederiet Norled og Fjellstrand Verft mottok prisen for årets skip som ble delt ut i Hamburg forrige uke.
Prisen deles ut av Skipsrevyen og gikk i år til verdens første batteridrevne ferge – ZeroCat™ 120. Batterifergen som er verdens første batteridrevne fartøy i en slik størrelse, er utviklet og bygget ved Fjellstrand AS.

Lavt energibruk er den viktigste egenskapen for å kunne drifte fergen kun på batterier. Fergen er derfor bygget i aluminium med katamaran skrog. Alle systemer er optimalisert for lavt energiforbruk og varmegjenvinnere. På korte fergestrekninger er batteridrift ideelt som fremdriftssystem.

Rolls-Royce har bidratt i utviklingen av den innovative fergen med tilpassede Azipull thrustere samt rådgivning innen skrogdesign og hydrodynamikk basert på avanserte analyser.

Et viktig poeng i utviklingen av fergen var å benytte et propulsjonssystem som krevde lavest mulig energiforbruk under selve fjordkryssningen, og som samtidig sørget for sikker og effektiv manøvrering til og fra fergekaien. Dette er viktig for at batteripakken ikke skal  bli for stor, tung og plasskrevende. For å oppnå god energieffektivitet har systemet fra Rolls-Royce  lav rotasjonshastiget på propellen, lange blad med lavt areal  og en slank  thrusterkropp. Batteriteknologien og de elektriske systemene er levert av Siemens.

Fartøyet har en thruster i hver ende av det ene katamaranskroget. Azipull 085 thrusterne er de første med propell som kan justers til seilstilling. Det betyr at de fire propellbladene på den fremre Azipull thrusteren (som ikke er i bruk under fart) blir justert til en vinkel som gir minimal motstand fra vannstrømmen. For å oppnå en ytterligere reduksjon i energibehovet, har den hydrauliske reguleringen av styremaskinen blitt  erstattet med elektrisk styring.

Leif Vartdal, seksjonsleder hydrodynamikk forskning og teknologi  Rolls-Royce Marine, sier følgende om den valgte propelløsningen:
– En effektiv propell har ideelt en stor diameter som roterer sakte for effektivt å omforme motorenergi til skyvkraft. Det har vi fått til i dette tilfelle fordi de aktuelle Azipull thrusterne har god dreiemomentkapasitet. Det betyr at de kan overføre mye motorkraft ved lav omdreining på propellen. Dessuten har skrogdesignet gitt oss rom til å installere en større diameter en vi vanligvis kan på en en pendelferge. Resultatet er bedre framdriftseffektivitet og dermed mindre energitap fra batteriene.

 

Kilde:  http://www.norled.no/Default.aspx?pageid=1295
 http://www.norled.no/Default.aspx?pageid=1295

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler