Fergerederiet Norled og Fjellstrand Verft mottok prisen for årets skip som ble delt ut i Hamburg forrige uke.
Prisen deles ut av Skipsrevyen og gikk i år til verdens første batteridrevne ferge – ZeroCat™ 120. Batterifergen som er verdens første batteridrevne fartøy i en slik størrelse, er utviklet og bygget ved Fjellstrand AS.
Lavt energibruk er den viktigste egenskapen for å kunne drifte fergen kun på batterier. Fergen er derfor bygget i aluminium med katamaran skrog. Alle systemer er optimalisert for lavt energiforbruk og varmegjenvinnere. På korte fergestrekninger er batteridrift ideelt som fremdriftssystem.
Rolls-Royce har bidratt i utviklingen av den innovative fergen med tilpassede Azipull thrustere samt rådgivning innen skrogdesign og hydrodynamikk basert på avanserte analyser.
Et viktig poeng i utviklingen av fergen var å benytte et propulsjonssystem som krevde lavest mulig energiforbruk under selve fjordkryssningen, og som samtidig sørget for sikker og effektiv manøvrering til og fra fergekaien. Dette er viktig for at batteripakken ikke skal bli for stor, tung og plasskrevende. For å oppnå god energieffektivitet har systemet fra Rolls-Royce lav rotasjonshastiget på propellen, lange blad med lavt areal og en slank thrusterkropp. Batteriteknologien og de elektriske systemene er levert av Siemens.
Fartøyet har en thruster i hver ende av det ene katamaranskroget. Azipull 085 thrusterne er de første med propell som kan justers til seilstilling. Det betyr at de fire propellbladene på den fremre Azipull thrusteren (som ikke er i bruk under fart) blir justert til en vinkel som gir minimal motstand fra vannstrømmen. For å oppnå en ytterligere reduksjon i energibehovet, har den hydrauliske reguleringen av styremaskinen blitt erstattet med elektrisk styring.
Leif Vartdal, seksjonsleder hydrodynamikk forskning og teknologi Rolls-Royce Marine, sier følgende om den valgte propelløsningen:
– En effektiv propell har ideelt en stor diameter som roterer sakte for effektivt å omforme motorenergi til skyvkraft. Det har vi fått til i dette tilfelle fordi de aktuelle Azipull thrusterne har god dreiemomentkapasitet. Det betyr at de kan overføre mye motorkraft ved lav omdreining på propellen. Dessuten har skrogdesignet gitt oss rom til å installere en større diameter en vi vanligvis kan på en en pendelferge. Resultatet er bedre framdriftseffektivitet og dermed mindre energitap fra batteriene.
Kilde: http://www.norled.no/Default.aspx?pageid=1295
http://www.norled.no/Default.aspx?pageid=1295