Norge er ledende
– Vi kan få dette til hvis vi vil. Vi har mange eksempler på at incentiver har drevet frem et grønt skifte. Teknologien ligger der, men vi må skalere opp bruken betydelig for å beholde vår internasjonale posisjon, sier DNV GLs visekonsernsjef Remi Eriksen til dnv.no.
Det er forventet at LNG- og batteridrift, områder hvor Norge har en ledende posisjon, vil bli stadig viktigere kilder til drivstoff for verdensflåten.
Ønsker samarbeid mellom bransjer
DNV GL er initiativtaker til Grønt Kystfartsprogram, en felles satsing mellom industrien og myndighetene med mål om å etablere verdens mest miljøvennlige og effektive kystfart. Programmet skal sørge for et løft på tvers av bransjer og departementer, bidra til at klimamålene oppnås og være pådriver for innovasjon. På sikt håper man at satsingen vil gi store eksportmuligheter innen flere sektorer.
– Skipsfartsnæringen har veldig gode forutsetninger for å være ledende i det grønne skiftet. Dette kan bidra til eksport av gode og fremtidsrettede miljøvennlige løsninger, mener næringsminister Monica Mæland (H).
Kilde: dnv.no
Skrevet av: Ulrik T. Sydnes