Utkilen og Framo – sammen for en grønnere fremtid

Utkilen og Framo – sammen for en grønnere fremtid

Utkilen og Framo – sammen for en grønnere fremtid 2560 1920 Maritime Bergen

I en tid med lavere inntjening og nedgang i produksjon og operasjon gleder det oss at to av Maritime Bergens medlemmer har et produktivt samarbeid. Rederiet Utkilen har nylig mottatt en Framo-pumpe til sitt nye kjemikalietankskip.

«Når vi kan feire leveranse av pumpesystem til skip nummer 4000 er det svært hyggelig at det er til en kunde i vår egen by, og som vi har et så langvarig og godt forhold til», sier Martijn Bergink, administrerende direktør i Framo.

I følge Framo har de siden 60-tallet levert pumper til kjemikalietankskip. Bergen er verdensledende på kjemikalietankskip, og Framo sier dette er viktig for dem som leverandør.  Nå er det Bergensrederiet Utkilen som får sin pumpe fra Framo – pumpe nummer 4000 som er levert av Vestlandsbedriften til skip i drift.

Utkilen har 23 kjemkalietankskip – Fire er nylig ferdig eller under bygging, og samtlige skal få Framo-pumper installert.

«Vi er utrolig stolte over å ta levering av disse nybyggene som representerer fremtidens kjemikalietankskip og som skal gå blant annet langs norskekysten i mange år fremover. Selv om skipene er bygget i Kina, så er mesteparten av utrustningen fra Norge og Europa, som for eksempel Framopumpene. Disse skipene er et langt steg på vei mot IMO 2050-målene» sier Leif Larsen, nybyggingsdirektør i Utkilen til Framo.

Som administrerende direktør i Utkilen, Siri-Anne Mjåtvedt nylig sa til Maritime Bergen i forbindelse med Norges Rederiforbund sin nye klimastrategi, arbeider Utkilen for å sammen med resten av den maritime klyngen å nå målene om en norsk klimanøytral flåte fra 2050.

«Saltstraum» er det andre skipet av de fire som representerer en ny tidsalder for kjemikalietanskip fordi miljø, energisparing, effektivitet og enkelt vedlikehold er prioritert i alle skipets løsninger. Mjåtvedt sier at flere av skipene deres blant annet er batteriklare, og det er fokus på lave utslipp. I tillegg til å allerede være mer miljøvennlige er også hovedmotorene klare til å benytte LNG som drivstoff. «Saltstraum» vil ha betydelig lavere skadelige utslipp enn det tilsvarende eldre skip har i dag.

Per i dag har dessverre ingen havner Utkilen går til landstrømanlegg som deres skip kan koble seg til. Hele 40 % av tiden skipene er i drift ligger de til kai, noe som tilsier at det ville være store besparelser økonomisk og miljømessig å kunne koble seg til landstrøm.

«Selv om sjøtransport er et av de mest miljøvennlige alternativene vi har for frakt av last, er det bra når rederier går i bresjen for å gjøre shipping grønnere ved flåtefornyelse», sier Martijn Bergink i Framo.

Administrerende direktør i Utkilen, Siri-Anne Mjåtvedt og Martijn Bergink, administrerende direktør i Framo.

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Samarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler