[ingress]Skip som er for store for Bergen Havn gir byen tapte inntekter[/ingress]
Havnevesenet i Bergen har måttet si nei til åtte anløp i 2013 fra superskipene Independence of the Seas og Adventure of the Seas. Førstnevnte er Europas største skip og seiler i norske fjorder, uten at Bergen er inkludert. Grunnen til dette er at Askøybroen i Bergen er for lav med sin seilingshøyde på 63 meter.
– Dessverre. Vi må få disse store skipene til byen. Bergen fortjener det. Vi ville også fått en del inntekter, sier markedsansvarlig for cruise i Bergen Havnevesen, Helen Hovland, til BT.
Hovland vil ikke anslå hvor mye inntekter det dreier seg, men melder om anslagsvis tap av 30.000 passasjerer. BT nevner at tidligere undersøkelser har vist at cruiseturister kan ha et dagsforbruk på opptil 300 kroner. Dette vil tilsvare et tap på 9 millioner kroner i inntekter. I tillegg går byen glipp av inntekter fra havneavgifter, proviantering, bunkring og oppdrag for maritime virksomheter.
Staten har ønsket en ny seglingsled gjennom Skjellangersundet til Bergen. I forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023 er det lagt inn 220 millioner kroner til prosjektet, uten at dette har blitt iverksatt.
– Vi har vært i møte med Veivesenet og Kystverket som begge er positive. Det er snakk om å løfte broen en meter. Sikkerhetsonen er litt for lav per i dag. Dessuten har det vært snakk om ny seilingsled i tjue år. Jeg håper den kommer snart, sier Hovland.
Det er imidlertid ikke alle som ønsker en ny seilingsled. Konstellasjonen Miljøpartiet De Grønne, Venstre, Samarbeidslista, KrF og Senterpartiet har uttalt seg i mot en ny seillingsled i Bergen.
Tekst: Hans Rognlien