Regjeringspartiene Ap og Sp sammen med budsjettpartner SV, la søndag 3. desember fram avtalen om neste års statsbudsjett. Ny grønn industriordning ble lansert, men ellers var det lite å juble for.
SV la i sitt alternative statsbudsjett 2024 fram flere positive forslag. Partiet ville bevilge 1 mrd. kroner over tre år til differansekontrakter for produksjon av grønt hydrogen i Norge, øke tilskudd til bedre havner og farleder med 115 millioner kroner samt 100 millioner kroner for å få flere lærer i yrkesfag. Men dette ble dessverre ikke prioritert i budsjettforliket med regjeringspartiene.
Sett med maritime briller er følgende punkter i budsjettet verdt å merke seg:
Selv om Stortinget i fjor ba regjeringen om å komme med en plan om å innføre et system for differansekontrakter for hydrogen i løpet av 2023, har regjeringen og SV ikke fulgt opp denne gangen.
Refusjonsordningen for sysselsetting av norske sjøfolk (nettolønnsordningen) vil reelt sett svekkes fordi myndighetene ikke prisjusterer makstaket i ordningen i en periode med høy prisstigning.
Den ekstraordinære arbeidsgiveravgiften for lønn over kr. 850 000,- blir liggende fast til tross for massiv kritikk, blant annet fra både LO og NHO.
Ingen nye, særskilte tiltak i forliket mellom regjeringen og SV, for å styrke det grønne skifte i maritim næring.
Noen lyspunkter fra budsjettforliket
På den positive siden har vi fått en ordning kalt «Grønn industrifinansiering» for å styrke statens kapitalvirkemidler for å realisere det grønne industriskiftet. Hva dette konkret betyr for maritime bedrifter er dog for tidlig å si.
Positivt er det også at regjeringen vil åpne et område i nord for havvind som kan utlyses senest i 2027.