Rederiforbundet kjøper «nautiske mil» i julegave.
Redningsselskapets julekampanje er i gang. En kampanje som går ut på å kjøpe nautiske mil.
Administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforening forteller at de er glad for å kunne støtte Redningsselskapets arbeid ved å kjøpe nautiske mil til jul.
– Redningsselskapets innsats er viktig for alle som ferdes på kysten forteller Henriksen videre.
Målet er bedre beredskap
Hver nautisk mil bidrar til å dekke drivstoff, vedlikehold, utstyr og mannskap på den redningsskøyta som ligger nærmest giveren og Henriksen oppfordrer til flere bedrifter til å gjøre det samme.
Generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet er glad for støtten håper at bedriftene utfordrer hverandre og på den måten bidrar til enda bedre beredskap langs kysten vår.
– Våre folk sørger for at en bestefar, en ektemann eller en mor kommer hjem til en familie og et lokalsamfunn som blir lykkelige i stedet for tynget av sorg.
Når før jul oppfordrer vi norske bedrifter til å bidra i vår dugnad for å få alle som ferdes på sjøen trygt hjem ved å kjøpe nautiske mil til drift av den nærmeste redningsskøyta forteller Lind videre.
Verdens lengste kyststriper
Det er ingen nyhet at Norge har en av verdens lengste kyststriper. En båttur inn i hver fjord og rundt øyene fra sør til nord, kommer du opp i 50 000 nautiske mil – hele 92 500 kilometer!
I følge Norges Rederiforbund koster en nautisk mil 500 kroner, som også er et symbolsk beløp for hva det koster å drifte en redningsskøyte i 1 852 meter.
Så langt i år har Redningsselskapets 45 operative redningsskøyter assistert over 12 500 personer på sjøen, og reddet livet til 20 menn og to kvinner.
Å drifte en redningsskøyte i en nautisk mil (1 852 meter) koster 500 kroner. Summen dekker drivstoff, vedlikehold, utstyr og mannskap på redningsskøyta som er nærmest giveren.
På dugnadens hjemmeside nautiskmil.no , kan alle givere kan følge med på hvor mange nautiske mil som er samlet inn til den lokale redningsskøyta som de støtter.
Skrevet av Henriette Munthe-Kaas