[ingress]Lavik-Oppedal-sambandet vil fra 2015 være bemannet med en splitter ny og miljøvennlig batteridrevet ferge[/ingress]
Fjellstrand AS har signert kontrakt med Norled AS om levering av en ferge av typen ZeroCat 120 med drift på batterier. Kontrakten kommer som et resultat av at Norled har vunnet anbudet på 10 års fergedrift på E39 mellom Lavik og Oppedal fra januar 2015. Det skal være tre ferger i dette sambandet, der to er konvensjonelle dieseldrevne fartøyer mens den tredje har spesielle krav til utslipp og energiforbruk.
Fjellstrand og Norled har samarbeidet tett både med hensyn på teknologi og design i utviklingen av fartøyet. Fartøyet har kapasitet for 120 biler og 360 passasjerer, og vil operere med ca. 10 knops hastighet. Seilingstiden er 20 minutter og de 10 minuttene i hver ende vil bli benyttet til lading samtidig med lossing og lasting. Fergen vil lagre energi i lithium-ion batterier om bord.
Lavt energiforbruk er den viktigste egenskapen for å kunne drifte fergen kun på batterier. Derfor vil fergen bli bygget i aluminium og ha katamaranskrog. Alle systemer vil bli optimalisert for lavt energibruk og varmegjenvinnere, med blant annet LED-lys og solceller. Fremdriftsanlegget vil få kraftig fokus på virkningsgrader og alle komponenter er evaluert for å redusere effekttap.
Fergedriften i Norge er ideell for batteridrift da de fleste ferger opererer på korte strekninger, og man regner med at halvparten av disse strekningene kan drives med denne teknologien.
Tekst: Hans-Petter Bjørkli, Maritimt Forum / Edmund Tolo, Fjellstrand AS