Fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør samlet LANDSTRØMKONFERANSEN 2012 representanter fra havn, politikk, rederi, virkemiddelapparat og leverandører. Det man ikke fikk vite om elektrifisering av havn her, er ikke verdt å vite!
Det var bred deltakelse da Maritimt Forum Bergensregionen arrangerte heldagskonferanse og debatt om landstrøm. Utfordringer knyttet til luftkvalitet og støy blir stadig mer krevende. Bare i Bergen tilskrives 9 prosent av luftforurensingen fortøyde skip. Med Norges største cruisehavn, daglige hurtigruteanløp og en stor offshoreflåte som frekventerer byen jevnlig, har byen et spesielt behov for elektrifisering og tilkobling av skip i havn.
For første gang var nærmest hele LandstrømNorge samlet. I samarbeid med Cavotec AS, Rolls-Royce og ABB tilrettela Maritimt Forum for et møte som belyste havnenes tilnærming, de tekniske løsninger, cruiseindustriens miljøfokus og den nye internasjonale høyspenningsstandarden. En skulle kanskje tro at å drive det elektriske på så store skip er en ekstrem belastning for el-nettet, men det kunne kraftselskapet BKK avvise. Likevel er en slik satsing verken noe havnene eller rederiene har mulighet til å stå for alene.
Penger – var hovedargumentet aktørene trakk frem som hinderet til innføring av landstrøm. Hvem skal ta regningen? Representanter for Nox-fondet, Transnova og Innovasjon Norge var derfor også på plass for å fortelle om de ulike støtteordningene som finnes for denne type prosjekter. En ukjent jungel for mange som jobber med elektrifisering av havn. Samtlige benyttet anledningen til å oppfordre de som var til stede til å søke om støtte til landstrømprosjekter, både nå og i fremtiden.
Forhåpentligvis gav Landstrømkonferansen 2012 noen av deltagerne inspirasjon nok til å gå i bresjen for å ta havnene miljøvennlig og elektrisk inn i fremtiden!
Gikk du glipp av Landstrømkonferansen 2012? Nå kan du laste opp presentasjonene her.