Fremskrittspartiet og regjeringen ble torsdag 11. juni enige om en maritim krisepakke som inneholder viktige grep for en kriserammet næring.
– Fremskrittspartiet har gjort en god jobb på vegne av maritim næring i krise. De har lyttet til våre innspill, og sammen med regjeringen har de i dag sikret gjennomslag for flere sentrale tiltak. Det er vi glade for, sier daglig leder i Maritime Bergen Siv Remøy-Vangen.
Torsdag ble det kjent at FrP og regjeringspartiene Høyre, Venstre og KrF gjennom forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett og krisepakken ble enige om en midlertidig fjerning av taket i refusjonsordningen for sjøfolk på offshoreskip, styrket toppfinansieringsordning for nærskipsfartøy, utrede midlertidig garantiordning gjennom GIEK og et signal om å vurdere en utvidelse av permitteringsperioden også etter 31. oktober.
Budsjettenigheten som kom i dag, samt oljepakken som et flertall på Stortinget ble enige om på mandag, er i sum et viktig bidrag til økt aktivitet og bedret likviditet i maritim næring, sier Remøy-Vangen.
Det vil være flere muligheter for ytterlige tiltak for maritim næring over sommeren. Ikke minst i forbindelse med Statsbudsjettet for 2021. Regjeringen har også varslet at den vil vurdere en ny krisepakke for verftsnæringen.
– Koronakrisen ligger an til å bli den verste krisen i moderne tid for norsk maritim næring, og bunnen ser vi ikke før til vinteren eller våren 2021. Derfor vil det bli behov for ytterligere tiltak. To av de viktigste krisetiltakene utover høsten og vinteren vil være å forsere byggingen av nye mineryddere til sjøforsvaret samt innføre en ny vrakpantordning for utrangerte offshorefartøyer, sier Siv Remøy-Vangen.
Hele budsjettavtalen kan du lese her.