Grieg bidrar med flest skip i flåten

Grieg bidrar med flest skip i flåten

Grieg bidrar med flest skip i flåten Maritime Bergen
Foto: PetterSolheim. Griegsøsknene

Foto: PetterSolheim. Griegsøsknene

Bergensrederiet Grieg bidrar med flest NIS-skip i den norske flåten.

Nå mener rederiet at politikerne må ta ansvaret med å lage et konkurransedyktig flagg, før Norge mister sin posisjon på havet. Det skriver maritime.no

– Det står høyt på agendaen å være norskflagget, sier Camilla Grieg, eier og administrerende direktør i Grieg Star Group til maritime.no.
Norge har verdens femte største flåte ut fra antall skip, og nummer seks målt i volum. I den norskkontrollerte flåten er det Grieg som bidrar mest, når antall skip i norsk internasjonale skipsregister (NIS) telles. Som en god nummer to etter antall skip i NIS-flåten, kommer rederiet Odfjell.
Bidrar til internasjonal innflytelse
Det er den nasjonale flåtens størrelse som avgjør et lands betydning i internasjonale fora, slik som FN sin internasjonale maritime organisasjon, IMO.

I dag seiler Griegs 35 heleide fartøy med norsk flagg i hekken. Rederiet har i tillegg fire bulkskip som leveres neste år.

– Det er likevel ikke til å komme vekk fra at flagget er konkurranseutsatt. Det er bekymringsfullt at antall NIS-registrerte skip har falt de ti siste årene. Den norske flåten har ikke samme posisjon som tidligere, sier Grieg til maritime.no.

I følge tall fra skipsregistrene, viser oppslutningen at NIS-registrerte skip falt fra 750 skip i 2003 til 530 skip i dag.

Rederiet Grieg eier og driver en av verdens største ”open hatch”-flåter med åpne spesialiserte bulkskip. Skipene er spesialisert for sikker og effektiv håndtering av blant annet papirmasse, men det sluttes også en rekke prosjektlaster innen eksempelvis vindmølleindustrien.

De to siste årene har rederiet bidratt med 10 nye open hatch-skip i den norske flåten.

Trenger våkne politikere
– Skal Norge ha et konkurransedyktige flagg er det viktig at forholdene legges til rette. Shipping er en utsatt næring, som er svært mobil. Det er enkelt å flagge ut. For oss har det vært høyt på agendaen å være norskflagget, mens for andre er det lettere å velge det vekk, sier Grieg.

I likhet med resten av det norske shippingmiljøet, konkurrerer bergensrederiet i et globalt marked.

– Sjøfartsdirektøren har gode tanker om å spille på lag, men det er ikke til å komme vekk fra at det er rammebetingelsene og regelverket rundt som avgjør norsk flagg blir mer konkurransedyktig i forhold til andre land. Her kommer politikerne inn i bildet, sier Grieg.

I følge bergensrederen må politikerne ta sin del av ansvaret for nedgangen i den norsk-kontrollerte flåten, og påpeker at bruken av norsk flagg som spesielt viktig for å kunne opprettholde og styrke den norske maritime klyngen.

– De må se på fakta. Dette er et viktig tema som bør belyses og som må på dagsorden. Nå må politikerne få opp øynene for rammebetingelser som sikrer det norske, maritime miljøet og den betydelige verdiskapingen fra denne næringen, utfordrer Camilla Grieg politikerne.

– Politikere, ta ansvar!

 

Skrevet av www,maritime.no

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler