Regjeringen foreslår igjen kutt i tilskuddsordningen for norske sjøfolk. En ordning som også er helt avgjørende for grønne maritime skiftet.
– Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk er ikke bare et virkemidlet for å bevare norsk maritim kompetanse, den er også viktig for å sikre den erfaringsbaserte kompetansen som er avgjørende dersom vi skal vi lykkes med det grønne maritime skiftet. Et skifte regjeringen har uttalt vi ikke bare skal være best på, men et skifte som skal sikre ny verdiskaping og nye grønne jobber, sier daglig leder i Maritime Bergen, Siv Remøy-Vangen.
Som i fjor havnet tilskuddsordningen for norske sjøfolk (nettolønnsordningen) under sparekniven. Da ble kuttforslaget reversert gjennom Fremskrittspartiets budsjettavtale med regjeringspartiene.
– Maritime Bergen er klar til en omkamp, og vi fester vår lit til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet står fast på det de sa i valgkampen og styrker tilskuddsordningen, sier Remøy-Vangen.
Fakta:
I statsbudsjettet foreslår regjeringen å senke det såkalte makstaket for seks av modellene i tilskuddsordningen; skip i NOR, petroleumsskip i NOR, seilskip i NOR, passasjerskip i NOR i utenriksfart, skip i NOR som betjener strekningen Bergen-Kirkenes og konstruksjonsskip i NIS.
Tilskuddsmodellen for NIS lasteskip i utenriksfart foreslås avviklet. Rederier som tidligere har mottatt støtte gjennom tilskuddsmodellen for NIS lasteskip i utenriksfart, vil fortsatt kunne motta støtte gjennom tilskuddsmodellen for skip i NIS.