I november 2014 ba Stortinget regjeringen sørge for at alle kommende fergeanbud har krav til nullutslippsteknologi og lavutslippsteknologi når teknologien tilsier dette.
Strengere miljøkrav
Forrige uke gikk samferdselsutvalget inn for å stille strengere miljøkrav. Dette gjelder blant annet alle de 16 fergesambandene i Hordaland fylke. Målet er at flest mulig av dieselfergene skal fjernes.
Disse skal erstattes med lav- eller nullutslippsferger.
Kravet er gode nyheter for miljøet, men krevende for Hordaland sin lommebok.
Mangler penger
Fylkesordfører, Tom- Christer Nilsen uttalte nylig til NRK at
– Når en går inn for slike krav, må det følge penger med.
Da skulle det ifølge fylkesordføreren nesten bare mangle å motta statlig hjelp.
I følge NRK blir det brukt over brukt 317 millioner på fylkeskommunal fergedrift i Hordaland.
Dyr målsetting
Når de nye kontraktene blir gjeldende vil prisveksten i bransjen ifølge NRK sine utregninger øke mellom 70 og 110 millioner kroner årlig. Med andre ord er dagens vedtak med på å endre kostnadene drastisk.
– Vi allerede har en utfordring om vi skal drive videre som i dag.
Fylkesordføreren henviser da til Stortinget som før jul bestemte at alle nye offentlige fergekontrakter skal stille krav om lav- eller nullutslipp.
Mer om miljøvennlige ferger kan du lese her: «Fjellstrand AS og batterifergen «Ampere» ble tildelt Næringslivets klimapris 2014».
Skrevet av Henriette Munthe-Kaas