Dette var spørsmål som ble stilt under Maritimt Forum Bergensregionen og DesignAreana sitt frokostmøte den 5. september.
Temaet for møtet var «Design møter maritim sektor» og målet med dette møtet var å skape en møteplass for to næringer som kanskje ikke møtes så ofte. Og ikke minst bevisstgjøring til økt bruk av design som et selvfølgelig innovasjonsverktøy!
Tilstede var mer enn 30 personer fra både den maritime bransjen og designere. Blant menneskene som holdt innlegg var det en god variasjon av case og teori.
Ett av casene som ble presentert var holdt av Ingunn Halland fra Smedsvig Landskapsarkitekter. Hun representerte et case hun var involvert i tidligere for Vestdavit. Hvor hun var med på å utvikle en styrekonsoll til en davit. I caset sin tidlige fase kom det tydelig frem hvor vanedannende mennesker er og hvor lett tilpassende vi er selv om ting vi gjør kan oppfattes som komplisert og tungvint.
Det andre caset ble presentert av Nina Høybakk, designer og daglig leder av Ginungagap. Her fikk vi beskrevet hvordan strategisk designprosess rundt grafisk profil kan føre til navneendring og at kunden plutselig følte å bli lagt merke til.
Frokostmøtet ble avsluttet av Hans Petter Hildre som hadde en mer teoretisk vinkling. Hildre er professor på Høgskolen i Ålesund ved avdeling for maritim teknologi og operasjoner. Et av Hildre sine utsagn var at innovasjon er fundamentalt avhengig av sosiale prosesser og tillit. Og da er vi kanskje kommet til kjernen for maritimt samarbeid med designere. I tillegg til økt innovasjonshastighet vil kanskje Bergen bli lagt merke til som en design hovedstad?
I november arrangerer Design Arena nytt frokostmøte hvor fokus vil være Design møter subsea.