Med verden som marked

Med verden som marked

Med verden som marked 770 892 Maritime Bergen

Næringsminister Monica Mæland åpnet møtet til Maritime Bergen og Bergen Næringsråd med presentasjon av regjeringens nye eksportstrategi, som skal hjelpe oss å utvikle, produsere og eksportere produkter fra Norge.

Med ryggen mot fjellene og nesen mot verden

Bergen, klyngebyen fremfor noen, er sterkt representert i de blå næringene. Det maritime er en av næringene som ifølge Næringsministeren skal nyte godt av den nye strategien til regjeringen; «Verda som marknad», strategi for eksport og internasjonalisering. Regjeringen sitt mål er å styrke og utvikle Norges posisjon som handelsnasjon.

Men synkende arbeidsledighet, økonomisk vekst på vei opp og lav styringsrente, skal det bli lettere for utenlandske bedrifter å investere i Norge. GIEK og Eksportkreditt Norge skal i tillegg til å bistå den maritime næringens handel mot utlandet, nå også støtte bygg og drift av skip innenlands.

– I tøffe tider er det viktig å snu seg rundt og støtte viktige næringer, sa Monica Mæland.

 

I tillegg til innlegg fra Direktør på Statoil Mongstad, Rasmus F. Willie, som kom med en bønn til Næringsministeren om å ikke pålegge LNG-drevne fartøy CO2-avgift, var flere viktige aktører på scenen for å fortelle om utfordringer i et internasjonalt marked. Kristine Gramstad Wedler fra Marine Harvest fortalte at over 90% av all deres produksjon sendes ut av landet, og de er således avhengig av gode rammebetingelser knyttet til eksport.  I tillegg holdt representanter fra Vimond Media Solutions,  og NordicNeuroLab innlegg.

Vinneren av årets «Villsau», Servogear AS med administrerende direktør Torleif Stokke, var sist på scenen. Han meddelte at det må legges til rette muligheter til å prøve og feile med ny teknologi «her hjemme» for kunne å gjøre suksess ute. Han har allerede lovet representanter fra USA å få komme og prøvekjøre Urban Water Shuttle i løpet av 2019, så håpet er stort om at denne utslippsfrie «bybanen til sjøs» snart blir en realitet. Servogear mottok Villsauen for blant annet å produsere propell- og girsystem som gir lavere CO2-utslipp og bedre energiutnyttelse.

«Alt som går rundt går sunt»

Per i dag er den globale markedsandelen til Servogear drøye 7%, og denne ønsker naturligvis Stokke å øke. Han presiserte at det er viktig å være på plass der hvor ens produkter selges, for å kunne vedlikeholde kundeforhold. Ett av Stokkes ønsker til Næringsministeren er en ordning som kan bidra til kommersialisering av nye produkter.

– Dette er broen som mangler eller er uoverstigelig for mange, avsluttet Stokke med.

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

Personvernerklæring for Maritime Bergen

Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

Les mer

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler