Reder på en dag

Reder på en dag

Reder på en dag 150 150 Maritime Bergen

[ingress]Blant de syv fjell har man alt som skal til for å starte et rederi! Med arrangementet «Reder på en dag» fikk Maritimt Forum vist bredden i den maritime klyngen i Bergen, og ikke minst gitt NHH-studentene et unikt innblikk i en sammensatt næring. For noen av dem var det kanskje det første møtet med sin fremtidige arbeidsgiver![/ingress]

Fra lille Bergen kontrolleres store deler av handelsflåten. I samarbeid med økonomistudentenes Shipping- og Transport-gruppe på NHH ga Maritimt Forums «Reder på en dag» et innblikk i en spennende, global bransje.
Vinn frakten.  Finansier et skip. Lær å håndtere enorme verdier. Studentene skulle få lov å prøve seg i bransjen.

Fra forsikring til finansiering
Norwegian Hull Club er blant verdens største sjøforsikringsselskaper og forsikrer i overkant 8000 fartøyer fra sitt hovedkontor i Bergen. Havarier inntreffer sjeldent for det enkelte rederi, men er en del av en assuranseforenings hverdag. Studentene ble imponert og overrasket da de i en simulert kollisjon fikk se hvordan NHC bruker nye, digitale medier og åpne tilgjengelige kilder til aktiv innhenting av informasjon.

Shipping er kapitalkrevende og risikofylt, og i tett kontakt med rederiene har det vokst frem et ledende finansmiljø i Bergen. Storkundeavdelingen i Sparebanken Vest betjener viktige og ambisiøse bedrifter innen shipping/offshore. Men hva må banken tenke på når de skal finansiere store skip? De ivrige NHH-studentene måtte ha tungen beint i munnen for å få med seg alle kriteriene som vektlegges i kundemøter. Det er store summer det er snakk om, og et lån gitt på dårlig grunnlag kan få store konsekvenser for banken.

 

Seile på de syv hav
Westfal-Larsen er et av landets eldste rederier, men fortsatt i full aktivitet. Etter en deilig lunsj fikk økonomistudentene et innblikk i rederiets hverdag.

Den familieeide kunnskapsbedriften er ikke ett selskap, men mange. Deres nisje er i stor grad spesialbygde skip med åpne luker og store kjørbare kraner på dekk for transport av bl.a. treforedlingsprodukter. En ukjent, men fascinerende verden for studentene fra NHH.

Store summer, men små marginer. Muligheten for å kalkulere feil er lett når lasten skal prissettes. Våre studenter fikk regne på havneavgifter, liggetid, bunkerskostnader og inntjening, når befraktningslagene skulle vinne lasten. Dette er kompliserte beregninger, og i denne næringen kreves det klare hoder, som kan ta gjennomtenkte avgjørelser på korte tidsfrister. Hvis prisen på lasten er satt feil går bedriften i tap, og hvis ikke avgjørelsen kommer fort nok vinner konkurrenten frakten.

For mange gav nok «Reder på en dag» mer enn god nok forståelse for hvorfor dette kalles en kunnskapsbasert næring.

 

 

 

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Samarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler