[ingress]Siem Offshore Rederi AS går for norsk kompetanse i bestillingen av deres nye fartøy. Verftet Fjellstrand har inngått kontrakt med rederiet om byggingen av servicefartøyet[/ingress]
– Norske verft har en spisskompetanse som gjør at norske rederier fortsatt velger å fornye flåten deres her til lands, sier Susanne Rislå Andersen, daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen. Maritimt Forum synes kontraheringene på verftet i Hardanger er svært positive.
Servicefartøyet, av typen Ulstein SX 163, er utviklet av Ulstein Design & Solution AS, og Fjellstrand har i forbindelse med kontrakten også signert en opsjonsavtale om bygging av ytterligere et fartøy.
Med et raskt voksende offshore vindmøllemarked har det blitt et økende behov for store kvalitetsfartøyer som kan utføre installasjon og service ved vindmølleparkene. Fjellstrand får med denne ordren enda en solid introduksjon i markedet.
– Skipet skal operere innen det fornybare offshore energi markedet og innen offshore olje og gas markedet med oppdrag innen installasjon, reparasjon, vedlikehold og generelle service tjenester, sier Terje Sørensen i Siem Offshore Rederi AS.
For verftet i Hardanger har kontrakten en verdi på ca. 300 millioner, med avtalt levering mars 2014. Selve skroget vil bli bygget ved et utenlandsk verft, og men utrustningen skjer ved Hardangerfjorden. Det 74 meter lange skipet innredes for et mannskap på 60 personer. Sammen med byggingen av to store offshore fartøyer og 6 “Windserver” fartøyer for offshore vind markedet, vil dette sikre høy aktivitet på Fjellstrand AS frem til første kvartal 2014.
Maritimt Forum synes kontraheringene hos Fjellstrand AS er svært positive. – De ansatte på verftet i Hardanger har en viktig, maritim kompetanse som må bevares, så det er positivt at sysselsettingen og verdiskapingen sikres langs Hardangerfjorden, sier Susanne Rislå Andersen.