Solen skinte for sjøtransport

Solen skinte for sjøtransport

Solen skinte for sjøtransport 146 59 Maritime Bergen

[ingress]Værgudene heier på sjøtransport. I alle fall da kampanjen «Velg sjøveien» besøkte Bergen. [/ingress]

På sommerens hyggeligste kundemøte var det god stemning da deltakerne gikk opp den røde løperen til Containeren – kampanjens hovedperson. Via sjøveien ble deltakerne kjent med Bergen Havn gjennom Gunnar Staalesens fantastiske fortellerkunster.  «Den gode havn», som den het før, er et godt utgangspunkt for økt bruk av sjøtransport. 

En transportform i endring
Sjøtransport er en vibrerende industri og med nye, miljøvennlige skip konkurreres det ikke lenger bare på pris. –Også på det logistiske nivået kan man skilte med konkurransedyktighet.  Maersk har gjort noe dramatisk. De har spurt kundene hva de ønsker. Og det viktigste svaret fra kundene var ønsket om punktlighet. Det resulterte i ombygging til Daily Maersk. – Det skal være enkelt å være kunde. Det skal være enkelt å booke dør til dør, understreket Hans Kristian Haram fra Short Sea Promotion Centre.

Miljøfokus hos kunder
Energi koster – transportkundene er opptatt av miljø og energieffektiv transportering.  Vestlandet er et utgangspunkt for mer effektiv transport, med færre ulykker og mindre veibelastning. Å ta bilveien innebærer ange distanser Men å bruke den vedlikeholdsfrie motorveien; havet, må likevel bevises å være det beste alternativet for kundene. Sjøtransport oppfyller ikke alle behov, men man sparer penger CO2 og bidrar til samfunnet. Det er kort sagt en moderne, nødvendig og fornuftig transportform Vi skal nå målet – vi skal doble volumet.

Logistikk er skreddersøm. Det streves etter å finne en løsning som passer kunden. Det er blitt en selvfølge å frakte varer fra dør til dør. Mange har glede av samlasting og lagring på havn.

200 vogntog eller 1 skip..
Alle transportformer forurenser – også skip. Sjøtransport innebærer likevel mindre skadelige utslipp til luft enn veitransport
. Men transportformen må bli mer konkurransedyktig! Ikke bare miljø er avgjørende for kundenes valg. Pris er fortsatt essensielt når transportform skal velges. Norlines har dog tatt noen grep for å minske utslipp fra skip. De blir en enda mer miljøvennlig samlaster med bruk av LNG på nye skip. Det er bra for det unike transportsystemet. Norlines har også all gods på Hurtigruten – det blir hele 13 avganger i uka.

Blå logistikk
Grønn logistikk er ut. Nå er det blå logistikk som gjelder. Det er sjøen som teller. Sea-Cargo er klar til å ta imot ordrer og de selger punktlighet. «Vi er så punktlige at vi stille klokken etter oss sjøl!» uttalte Stig Hodne fra Sea -Cargo.  Deres nyeste konsept er prosjektlast, og rederiet går for tiden med vindmølledeler.

Det er short sea som mangler, last innad i Norge og Europa – lasten på oversjø har vi. DFDS Logistics ga innblikk i noen utfordringer som fortsatt er der, slik som krankapasitet langs kysten. Det er få havner som kan tilby et slikt tilbud. Havnene er lokale, men mangler regional struktur. Et viktig område for sjøtransport er å strukturere og effektivisere havnene. Det å shippe noe fra Europa på lørdag og ha det framme hos kunden påfølgende mandag tilsier at sjøtransport er en effektiv transportform.

Frekvensen er et større forberedningspotensiale enn tid. Volumet må opp, og det må inn større og raskere skip.

Fra vareeiers verden..
Spar Kjøp er den 50 år gammel gründerbedriften til en erkebergenser som har utviklet seg som et eventyr. Hvordan kan Spar Kjøp ta en eventyrlig reise ut på havet? For butikkjeden er målet er å frakte minst mulig kinesisk forurenset luft til Bergen. Derfor har de laget et format som optimaliserer frakten fra deres 200 leverandører i Østen, og bruker i dag havnen til mellomlagring. Kjeden har 12 måneders planlegging på varene og det er avgjørende at varene er på plass til salgsstart.

For Spar Kjøps troverdighet som butikk er det viktig at de kan stole på punktlighet ved levering. Har Fru. Monsen fått beskjed om at kjolen hennes er i butikken på fredag, godtas det ikke at den ikke er i butikken på fredag!

«Det skrives ut den ene regnskogen etter den andre!» sier John Elter fra Spar Kjøp.  – elektronisering er et behov ved bruk av sjøtransport. Og transportørene må ha en enkel portal for å levere flere kunders last fra Østen. En slik portal må være like enkel som booking av flybillett. Et annet argument for fortsatt benytte seg av biltransport er at «åpningstidene til havnen samsvarer veldig godt med rushtrafikken.» Når man får varene på kai må likevel bilene som lastes med varene, stå i kø til butikken. Avvikshåndtering ønskes å gjøre tidlig. Forutsigbarhet er nødvendig.

Kake på sjø
Hvordan kan vi få stekt løk fra Nederland på sjø? Rieber vil være sterk på de lokale merkene på de lokale markedeneog gjør kontrakter gjennom en global innkjøpsorganisajon. Det blir en kombinasjon av tog, bil- og sjø. Det er likevel et potensiale for å frakte mer til sjøs. Teknologien som eksisterer må brukes. Det trengs samarbeids-cluster  – hvor man bruker smartere teknologiog syr sammen portaler for å  gjøre ting smartere på tvers av verdikjeden.

Godset velger alltid minste motstands vei Slik er det også med sjøtransporten, med pris som den viktigste faktoren.

Gode løsninger kan skapes ved at de på innsiden av havnegjerdet snakker med de på utsiden. Nettopp slik vi gjorde da Velg Sjøveien gjestet Bergen.

 

 

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Samarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler