Skipet ReVolt til DNV GLs konsept er spesielt utviklet for norske kysten.
Slik ser DNV GL for seg fremtiden innen norsk skipsfart. ReVolt er et 60 meter langt saktegående lasteskip uten mannskap, som lades når det ligger til kai.
I dag er det ikke tillatt med skip uten mannskap tillat derfor er skipet en modell i 1:20-skala, som er testet ut i fjorden utenfor DNV GLs hovedkontor på Høvik.
DNV GL ønsker med dette å inspirere andre til å tenke nytt.
Det oppladbare skipet er tenkt for lav hastighet – kun 6 knop.
Ny fortøyningsutfordringer
Med et batteri på 3000 kWh har ReVolt en tenkt rekkevidde på 100 nautiske mil. Skipet må lades når det er lagt til kai.
Målet er at landstrømmen må komme fra fornybare kilder slik at Revolt kan kalles 100% utslippsfritt.
Uten mannskap ombord vil fortøyning bli et område for nytenkning. En mulighet er vakuum-basert fortøyning, som allerede er i bruk ved enkelte havner.
DNV GL ser for seg et autonom navigasjonssystem basert på velkjente standarder, som ECDIS (digitalt kartsystem), GPS, radar, kameraer, og LIDAR (Optisk fjernmåling).
I følge Teknisk Ukeblad viser studie at opptil 85% av ulykker til sjøs skyldes menneskelig svikt, DNV GL mener at økt grad av autonomi i shipping har potensiale til å redusere dette.
Så vil tiden vise om dette vil være den nye satsingen innen skip og at flere vil Velge Sjøveien.
Kilde: Teknisk Ukeblad
DNV GL