I følge Norges Rederiforbund har norsk skipsfart kanskje aldri stått sterkere enn den gjør i dag. I 2014 forventet Rederiforbundet en samlet vekst på 6 prosent og en samlet omsetning på 265 milliarder kroner.
Økt vekst og omsetning
Allikevel er ikke alt like rosenrødt. Faktorer som økt geopolitisk usikkerhet, kraftig fall i oljeprisen og oppbremsing av verdens økonomiske motorer vil blant annet prege offshore servicerederienes utvikling i 2015.
Dette og andre spådommer presenterte Norges Rederiforbund i sin konjunkturrapport for 2014- «Vinner globalt- skaper lokalt». Med andre ord, 2015 blir et utfordrende år for den maritime næringen.
Til www.maritime.no fortalte administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund nylig at de er bekymret.

Bemanningsgraf for 2015 utarbeidet av Rederiforbundet
– Vi ser et bekymringsfullt bilde, med at det er flere som ser for seg at de må redusere norskesjøfolk til fordel for utenlandske, for å få ned kostnadene.
Påvirkes av internasjonale trender
Fordi det er få bransjer som er så utsatt som for og påvirket av internasjonal trender enn rederiene. Konjunkturrapporten ser nærmere på hvordan markedsutsikter, rammebetingelser og teknologivalg i maritim næring vil endres som følge av en rekke globale utviklingstrekk frem mot 2030.
Undersøkelsen utarbeidet av Rederiforbundet fremgår at flere av forbundet sine medlemmer ser for seg at de må redusere antallet norske offiserer og underordnede om bord på skipene sine, og erstatte dem med utenlandske.
Kan vi vente en positiv ny maritim strategi?
Allikevel lover Finansminister Siv Jensen positive nyheter i forbindelse med Regjeringens nye maritime strategi som vil bli lagt frem i løpet av våren.
Hele Konjunkturrapporten for 2014 utarbeidet av Norges Rederiforbund kan leses her:
Skrevet av Henriette Munthe-Kaas