Samme dag som statsminister Erna Solberg klipper snoren i Siemens sin nye batterifabrikk i Trondheim, melder Corvus at de skal levere batteripakker til fem nye, helelektriske ferger, skriver Sysla.
Norwegian Electric Systems (NES) valgte nettopp Bergensbaserte Corvus Energy som batterileverandør. Det er Havyard som skal bygge skipene for Fjord1. I dag holdt også daglig leder i både NES, Tor Leif Mongstad, og Corvus, Geir Bjørkeli (avbildet), foredrag på Maritime Bergens seminar om bruk av gass og hybridløsninger i skipsfart.
– At Corvus viser muskler ved å vinne kontrakter, er et glimrende eksempel på at det også går an å drive produksjon i Norge og Bergen, sier næringspolitisk rådgiver i Maritime Bergen, Petter Haraldsen Haugland.
I høst annonserte Corvus Energy at de velger å legge ny fullrobotisert batterifabrikk til Bergen, nærmere bestemt vinmonopolets gamle hovedlager på Midtun. Dette blir den største batterifabrikken for skipsbatterier i verden, vil innebærer store investeringer og maritime arbeidsplasser på land.
– Det er alltid kjekt når bedrifter i vår region vinner kontrakter som dette, men med sin batterifabrikk klarer Corvus i tillegg å styrke hele den maritime klyngen i Bergensområdet. Klart vi blir ekstra stolt på den slik dag, sier Haraldsen Haugland.
Corvus er tidligere kjent bla. for å ha levert batteriene til verdens første batteriferge, Ampere.