• 6. June 2012

Det elleville kappløpet til NIS

Det elleville kappløpet til NIS

Maritime Bergen

[ingress]For 25 år siden kjempet den daværende juridiske rådgiver i Kristian Jebsen Rederi, Knut Magnus Haavik, og advokat i Wikborg, Rein & Co. Øystein Meland en intens kamp om å få det aller første skipet registrert i NIS. Haavik, som i dag er advokat i Haugesund, trakk det lengste strået.[/ingress]

25-års jubileum

I år feirer NIS 25-års jubileum. Etableringen av NIS har vist seg å være et godt grep for å tilby norske rederier å seile under norsk flagg samtidig som man har internasjonalt konkurransedyktige vilkår. Mens andre land opplevde betydelig utflagging til åpne registre, sørget NIS for at man her til lands fikk forhindret utflagging – og attpåtil ble flere skip flagget hjem da NIS ble opprettet på slutten av 1980-tallet.

Drama

Registeret ble derimot ikke åpnet uten drama. For det var viktig å være første rederi med skip registrert i NIS – og i Bergen nådde dramaet klimaks en gang i morgentimene 1. Juli 1987.

Det var knyttet mye prestige til hvem som fikk det første skipet registrert i NIS. Historien vil ha det til at Atle Jebsen selv engasjerte seg i saken. Det var altså ikke en uvesentlig sak i rederinæringen på den tiden.

Presset fra høyeste hold fikk Haavik inn i det kreative hjørnet.

Før de fikk registrere MS «Trones» måtte han skaffe til veie en tariffavtale med myndighetene i det landet mannskapet kom i fra, som i dette tilfellet var det kommunistiske Jugoslavia. For å komme i kontakt med de riktige myndighetspersoner, presenterte Haavik seg som Dr. Professor Haavik, og skaffet på det viset de papirene han trengte før MS Trones kunne registreres.

Mange lurte på hvordan Haavik hadde klart å komme seg inn i Tinghuset natten før NIS-kontoret åpnet 1. Juli 1987.  Gjennom en bekjent ble han låst inn i Tinghuset midt på natten 1. Juli. Han presterte derimot å stille seg opp ved feil dør – og ved den riktige døren hadde Øystein Meland stilt seg opp. De slapp inn på kontoret samtidig, men skipsregisterfører Anita Malmedal fant at Haavik hadde vært der først – og dermed kulminerte dramaet i at Kristian Jebsen Rederi, anført av Haavik, fikk MS «Trones» inn som aller første skip i NIS.

NIS – en suksess

Gjennom at vi har et stort antall skip under norsk flagg, skaffer vi oss samtidig en sterkere posisjon når vi deltar i den internasjonale lovgivnings- og skipsfartspolitikken. Myndighetene har også slått sammen Skipsregistrene og Sjøfartsdirektoratet fra 1. Januar 2012. Dette fører til en sjøfartsadministrasjon som fremstår mer brukervennlig og helhetlig.

Statsråd Trond Giske kaller NIS for et «viktig og riktig grep», og får støtte fra Administrerende Direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen, som lover å stå på for at NIS skal fortsette å være et konkurransedyktig register i fremtiden.

 

Del innhold