Fra Bacardi til verdens største skipsbatterier

Fra Bacardi til verdens største skipsbatterier

Fra Bacardi til verdens største skipsbatterier 600 554 Maritime Bergen

I Vinmonopolets gamle hovedlager på Midtun i Bergen, inviterte det canada-baserte selskapet Corvus Energy til storslått åpningsfeiring torsdag kveld med kommunalminister Monica Mæland som snorklipper.

Man of the sea

Mannen i spissen for det hele, administrerende direktør og Duracellkanin Geir Bjørkeli, kunne endelig slå seg løs og feire måneder med hardt arbeid.

Nick Andrews, Chairman of the Corvus Board of Directors, hadde bare lovord om om man of the sea, Geir Bjørkeli.

– Relentless, unstoppable and a fantastic networker! He knows everyone, sa Andrews om Bjørkeli.

Bergen best

– Det er alltid gøy å åpne opp nye fabrikker, men det er jo spesielt stas at det er i Bergen. Denne typen produksjon har jo ofte blitt flyttet ut av landet. Det er fint at det nå skapes nye arbeidsplasser i Norge, sier kommunalminister og tidligere byrådsleder i Bergen Monica Mæland til BA.

– Ved produksjon av energi vil en alltid ha energioverskudd. Problemet er at denne stort sett ikke blir lagret. Det er her batteriene kommer inn. Suksessfaktoren har vært å kombinere tung batterikompetanse med det vi velger å kalle Maritimt DNA. I tillegg så er vi her i Bergen – midt i senteret av kompetansen på elektrisk og hybrid drift, fortalte Bjørkeli til Maritime Bergen ved en tidligere anledning.

Ifølge Bjørkeli kan ikke batterier brukes til alt.

– For å utvide fra bruk av batterier på ferger og offshoreskip, må vi utvikle batterityper som er tilpasset skipstype og operasjonsprofil. Derfor må vi jobbe med alle gode krefter for å få det til. For de skipene som forurenser mest har vi fremdeles en lang vei å gå, sier Bjørkeli.

Verdens største kontrakt på skipsbatterier

Aida, et av verdens største cruiserederier med hyppige anløp i Bergen, stilte med mannsterk med internasjonale toppsjefer som presenterte kontrakten på verdens største batteripakke.

Batterier for 1 mrd. NOK

Ved hjelp av monsterroboter på 233 kilo, vil den automatiserte produksjonslinjen kunne levere et 30-kilos batteri hvert sjette minutt. Batteriene som lages i det 5000 kvm store lokalet skal kunne drifte en flåte tilsvarende 400 el-ferger.

Flere storselskaper, som Equinor, Hydro og BW, er med på batterisatsningen.

Rederier og maritim næring stilte sterkt

Flere bergensrederier var til stede på åpningen, blant annet rederiet Stenertsen som også ble takket i Bjørkelis tale for å ha installert Corvus-batterier i sin kjemikalietanker. På bildet under er Managing Director, John Stenersen, avbildet sammen med Siv Remøy-Vangen, daglig leder i Maritime Bergen).

Les mer om hvordan Bergen fikk sin første batterifabrikk her.

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler