• 6. July 2012

Gledelig miljøbidrag til maritim næring

Gledelig miljøbidrag til maritim næring

Gledelig miljøbidrag til maritim næring Maritime Bergen

5. juli var dagen det kom en gledelig nyhet for miljøet.  Frakteskipet MS Høydal er landets første gassdrevne lasteskip og redusere utslipp av farlige klimagasser med hele 90%.

Skipet skal frakte fiskefôr for fôrprodusenten BioMar fra Myre i Øksnes til oppdrettsanlegg langs Norges kyst. MS Høydal har en kapasitet på 2200 tonn, gjør 14 knop og slår et slag for en mer miljøvennlig transportløsning.

Rolls-Royce
NSK Nordnorsk Skipskonsult har utviklet den nye teknologien sammen med tyrkiske Tershan Shipyard, BioMar og norske myndigheter med hjelp fra Rolls-Royce, som har produsert de gassdrevne motorene – verdens første rene gassmotorer som driver propellen via en aksling. Ved hjelp av de nye motorene fra Rolls-Royce vil MS Høydal kunne losse uten bruk av fortøyning da skipet er utstyrt med et dynamisk posisjoneringssystem. Skipets drivstoff er LNG (Liquefied Natural Gas) flyende naturgass, som reduserer utslipp av CO2 med 35% og NOx med hele 90% i forhold til vanlige dieselmotorer. Med dette miljøsteget er man helt i tråd med regjeringens klimamål og langt på vei til en mer miljøvennlig sjøtransport med minimale utslipp.

Flåtefornyelse
Maritimt Forum jobber aktivt for å få mer transport vekk fra veiene og over på sjø. Fornyelse av den norske flåten er et viktig steg i denne miljøvennlige retningen. LNG-tanker om bord medfører en forholdsmessig stor økning av allerede høye avgifter, fordi disse beregnes ut fra bruttotonnasje. Dette slår svært uheldig ut økonomisk for rederier som ønsker å satse på LNG-dreven fremdriftssystemer. Det bør ikke straffe seg å tenke miljøvennlig. Maritimt Forum har reist disse spørsmålene hos sentrale myndigheter og jobber med denne problematikken.

Del innhold