Grung og Nilsen besøker næringen!

Grung og Nilsen besøker næringen!

Grung og Nilsen besøker næringen! 528 330 Maritime Bergen

Tidlig fredagsmorgen startet bedriftsbesøket for Stortingsrepresentantene Ruth Grung (AP) og Tom Christer Nilsen (H). I et fullpakket program fikk politikerne besøke hele fem av våre samarbeidspartnere, for å få en større forståelse for den maritime næringen og ufordringene en står ovenfor.

(t.v.) Ruth Grung, Annette T. Hansen, Henry Svendsen, Jan Øivind Svardal og Michelle Williams.

 

Dagens første besøk var hos Grieg, hvor vi ble presentert Grieg Star av CEO Michelle Williams og CEO Henry Svendsen. Grieg Star er en del av Grieg, hvor de har 31 Open Hatch skip, 7 bulk skip og ca. 730 ansatte – hvor 650 av disse er på skip. Grieg driver med blant annet skipsutvikling og managemet, finans, business utvikling og mye mer. Vi fikk også en presentasjon av deres partner; G2 Ocean, en sammenslåing av Grieg Star og Gearbulk, dette av Vice President Annette T. Hansen. G2 Ocean finnes på 6 kontinenter, har 15 kontorer, 27 handelsruter, med 130 fartøy og 330 ansatte.

Samfunnsansvaret virker inn i alle våre forretningsområder og vi mener dette også gir forretningsmuligheter, sier CEO Henry Svendsen

Grieg Green er etablert for å bidra til løsninger på noen av våre største utfordringer som miljø og klimakrisen, anti-beachingtiltak, fattigdomsbekjempelse og mer. Det er også en positiv mulighet i form av at vi kan tilby miljø- og menneskevennlige løsninger for kassering av gamle skip og skape nye arbeidsplasser og nye inntjeningsmuligheter i samme slengen, fortsetter Svendsen.

 

(t.v) Ruth Grung, Hans Christian Seim, Hildegunn Nilssen og Åge Solberg

Neste bedrift på programmet var Norwegian Hull Club (NHC). Her ble vi ønsket velkommen med dagens 2. kaffekopp av Hildegunn Nilssen og Hans Christian Seim. De fortalte om sin visjon, om å være de ledende innenfor deres felt og har som slagord å prøve å overgå forventningene til klientene sine, på alle plan. NHC har 126 ansatte, hvor deres datterselskaper Marine Benefits har 8, og ITS 11 ansatte. Etter presentasjonen fikk vi omvisning i operasjonsrommet der vi fikk se NHC sitt sanntids-monitorering.

Fra dette rommet kan vi via våre skjermer se over alle våre 10 000 skip live, forteller Åge Solberg entusiatisk og viser hvordan en kan fra dette lille kontoret kalle til beredskap dersom en nødsituasjon skulle oppstå.

(t.v.) Lars Alsaker, Ruth Grung og Tom Christer Nilsen

Hos Advokatfirmaet SANDS ble vi servert lunsj, hvor partner Lars Alsaker underholdt oss med en presentasjon av Havbruk til havs – reguleringsmessige forhold. Her gikk Alsaker inn på regulering av havfarmer, når havmerder blir skip – konsekvenser i relasjon til arbeidsrett og arbeidsmiljøloven, og i hvilken utstrekning kan norsk jurisdiksjon regulere utenlandsk havfarmer på uskyldig gjennomfart i norsk territorialfarvann/økonomisk sone.

Bilde tatt av: Kari Kyrkjeeide. (t.v.) Hege Jacobsen, Ruth Grung, Teiria Svebakk, Harald V. Hove.

Bilde tatt av: Kari Kyrkjeeide. (t.v.) Erik F. Loy, Tom Christer Nilsen og Ruth Grung

Vi skulle ønske vi hadde mer tid hos hver bedrift, men med et tett skjema ruslet vi videre til Dataloy. Med enda en kopp kaffe ble vi presentert for bedriften, av Kari Kyrkjeeide, Hege Jacobsen og Erik F. Loy.

Partner, Erik F. Loy, fremhevet at uten støtteordninger som muliggjøre forskning og utvikling av ny teknologi så ville ikke Dataloy vært her i dag.

Støtteordninger som Skattefunn og Innovasjonsprosjekt i næringslivet (IPN) er avgjørende for at bedrifter som oss kan utvikle produkter som nå er verdensledende i vår bransje, legger Loy til.

(t.v.) Tom Christer Nilsen, Nils Christian Berge, Dagfinn Neteland og Ruth Grung

Sist, men ikke minst, besøkte vi Fjord1, hvor vi ble tatt i mot av Dagfinn Neteland og Nils Christian Berge.

Dette er er første gang på alle Fjord1 sine år at vi har fått besøk av Stortingsrepresentanter, forteller Neteland med et stort smil.

Under presentasjonen forteller Neteland at det grønne skiftet innen fergetransport i Norge kommer veldig fort, men at de er klare til å ta utfordringen.

Men helst skulle jeg ønsket meg at mer av nybyggingen kunne skje på norske verft og med en mer utprøvd miljøteknologi som igjen kunne vært en viktig eksportvare for Norge i fortsettelsen. Da trenger vi imidlertid en bedre koordinering av ferge utskiftning og infrastrukturen rundt enn det som er tilfellet i dag, avslutter Dagfinn Neteland.

 

Vil du også ha besøk av stortingsrepresentantene? Ta kontakt med oss i Maritime Bergen!

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler