Her var ett av flere tema hva den maritime næringen har fått til det siste året, og hva som skal til for å styrke samarbeidet mellom aktørene.
– I fjor gikk startskuddet for Maritime Bergen, som var et første fremskritt i seg selv. Der ble vi enige om å samarbeide og ha et felles utgangspunkt, sa Hans Olav Lindal, styreleder i Bergens Rederforening. Han var først ute på talerstolen denne varme sommertirsdagen.
– Det må være mer kontakt, åpenhet og samarbeid, og da tenker jeg på helt konkrete prosjekter der man kan bli bedre ved å samarbeide, sa Lindal.
Det maritime samarbeidet må fylles med substans, med områder som kompetanseutvikling, kunnskapsdeling, rekruttering og synliggjøring. – Klyngen er viktig, men bare hvis den virker. Det er snakk om mer enn en geografisk konsentrasjon av bedrifter innen samme bransje, sa styrelederen.
Ordet «klyngen» var et gjentakende ett, og Ole Hope, administrerende direktør i Business Region Bergen la ikke skjul på at han er lei hele klyngebegrepet.

Havnedirektør Inge Tangerås, Nils Ådland, Næringsbyråd Helge Stormoen i samtale med møteleder Atle Kvamme fra Bergen Næringsråd.
– En opphopning av bedrifter utgjør ingen klynge, sa Hope. Uten at han på noen måte formidlet at det maritime Bergen ikke fungerer som en klynge. Han håpet likevel at et tettere samarbeid skal skape attraktive kompetansemiljø, som igjen kan gi nyskaping.
– Vi har miljøet, konkurransen, markedet og etterspørselen. Men har vi nok koblinger? Svaret har dere, sa han til de fremmøtte.
Maritimt Forum er ikke i tvil om at Bergen har en sterk maritim klynge.
– Målet er å få aktørene i den maritime næringen til å bli enda bedre kjent, og samarbeide på tvers av segmenter. Vi ønsker at aktørene i næringen skal se hvor stor den er, sier administrasjonsansvarlig Line Andersen i Maritimt Forum Bergensregionen.
Over 20.000 personer jobber i den maritime klyngen i Bergen, som inkluderer alt fra verft og utstyrsprodusenter til shipping, forsikring og finans. – Nøkkelen til den maritime suksessen har vært samarbeid. Næringen må fungere som en klynge, og det ønsker vi å fortsatt tilrettelegge for, sier Andersen.
Marinade hadde et tett program med korte foredrag og maritime sofaprater. Ny næringsbyråd, Helge Stormoen var en av mange som sto på scenen, og han fortalte at det maritime et viktig fokusområde for Bergen kommune. De helt store lovnadene og konkrete planene uteble dessverre. Til gjengjeld kunne Nils Aadland, fra Maritime CleanTech West (MCTW) presentere Urban Water Shuttle – et konkret miljøvennlig tiltak som ligger og venter på å bli tatt tak i. I det samfunnsøkonomiske regnestykket er prisen for å få denne bybanen på sjøen lav. Les mer om dette her.
Tilbakemeldingene fra deltakerne var gode, stemningen høy, og Marinade, som nå anses som en tradisjon gjentas neste år.