Dette er gledelig nytt for den maritime bransjen.
I tillegg ønsker Ap å fjerne taket og begrensningene innen sikkerhetsbemanning på nettolønn og inkludere alle i ordningen med 65 millioner kroner, slik Color Line har bedt om i mange år.
Ap ønsker bedre tider for Hurtigruten
I følge FriFagbevegelse ønsker Ap å fjerne taket på nettolønnsordningen om bord på blant annet Hurtigruten. Ap ønsker med dette å legge inn 20 millioner kroner for å få fjernet taket.
Ikke konkurerbar nok?
Bergens Tidende understreker at nettolønnsordningen koster staten rundt 1,6 milliarder kroner i året.
Fartsområdeutvalget ble i vår oppnevnt av Nærings- og fiskeriminister, Monica Mæland.
Hensikten med utvalget var å vurdere fartsområdebegrensningen til fartøy i NIS- registeret, i tillegg til en fremtidig innretning av nettolønnsordningen. Hvor hensikten var å bidra til en konkurransedyktig norsk flåte.
Utvalget foreslo at dagens nettolønnsordning styrkes ved at taket for NOR-registrerte utenriksferger fjernes.
Utvalget og Mæland uttalte i Dagens Næringsliv nylig at offentlige utlegg for å ha norsk sysselsetting og NOR- og NIS-registrering gir store pluss ved at blant annet rederikontorer, meglere, klasseselskaper forblir her.
Sjømannsorganisasjonene sitt tilsvar
Alt tyder på at det vil bli gjort politiske grep på ordningen nå når Ap har kommet med sin appell om å fjerne taket på nettolønnsordningen.
Sjømannsorganisasjonene anbefalte å fjerne refusjonstaket i nettolønnsordningen og begrensningene på sikkerhetsbemanningen, samt å inkludere alle i ordningen.
Akkurat den samme som Ap i dag foreslår i sitt forslag til statsbudsjettsforhandlinger.
Fakta:
Nettolønnsordningen er en støtteordning der rederiene mottar refusjon fra staten i samme størrelse som de innbetaler i skatt, arbeidsgiver,- og trygdeavgift for mannskapet sitt.
Se også Maritim Meining sin YouTube video om temaet her.
Skrevet av Henriette Munthe-Kaas