Krever fjerning av taket på nettolønnsordningen

Krever fjerning av taket på nettolønnsordningen

Krever fjerning av taket på nettolønnsordningen Maritime Bergen
Else-May Botten. Foto: Arbeiderpartiet

Else-May Botten. Foto: Arbeiderpartiet

Nylig kom det frem at Arbeiderpartiet (Ap) ønsker å fjerne taket på nettolønnsordningen for NOR-registrerte passasjerskip i utenriksfart.

Dette er gledelig nytt for den maritime bransjen.
I tillegg ønsker Ap å fjerne taket og begrensningene innen sikkerhetsbemanning på nettolønn og inkludere alle i ordningen med 65 millioner kroner, slik Color Line har bedt om i mange år.

Ap ønsker bedre tider for Hurtigruten
I følge FriFagbevegelse ønsker Ap å fjerne taket på nettolønnsordningen om bord på blant annet Hurtigruten. Ap ønsker med dette å legge inn 20 millioner kroner for å få fjernet taket.

Ikke konkurerbar nok?
Bergens Tidende understreker at nettolønnsordningen koster staten rundt 1,6 milliarder kroner i året.
Fartsområdeutvalget ble i vår oppnevnt av Nærings- og fiskeriminister, Monica Mæland.
Hensikten med utvalget var å vurdere fartsområdebegrensningen til fartøy i NIS- registeret, i tillegg til en fremtidig innretning av nettolønnsordningen. Hvor hensikten var å bidra til en konkurransedyktig norsk flåte.
Utvalget foreslo at dagens nettolønnsordning styrkes ved at taket for NOR-registrerte utenriksferger fjernes.

Utvalget og Mæland uttalte i Dagens Næringsliv nylig at offentlige utlegg for å ha norsk sysselsetting og NOR- og NIS-registrering gir store pluss ved at blant annet rederikontorer, meglere, klasseselskaper forblir her.

Sjømannsorganisasjonene sitt tilsvar
Alt tyder på at det vil bli gjort politiske grep på ordningen nå når Ap har kommet med sin appell om å fjerne taket på nettolønnsordningen.

Sjømannsorganisasjonene anbefalte å fjerne refusjonstaket i nettolønnsordningen og begrensningene på sikkerhetsbemanningen, samt å inkludere alle i ordningen.
Akkurat den samme som Ap i dag foreslår i sitt forslag til statsbudsjettsforhandlinger.

Fakta:
Nettolønnsordningen er en støtteordning der rederiene mottar refusjon fra staten i samme størrelse som de innbetaler i skatt, arbeidsgiver,- og trygdeavgift for mannskapet sitt.

Les mer her

Se også Maritim Meining sin YouTube video om temaet her.

 

Skrevet av Henriette Munthe-Kaas

0

MEDLEMSBEDRIFTER

0

ARBEIDSOMRÅDER

0

BÆREKRAFTSMÅL

Hovedsamarbeidspartnere

    Personvernerklæring for Maritime Bergen

    Personvernerklæringen skal sikre at virksomheter som er medlem i Maritime Bergen er informert om hvilke opplysninger som blir samlet inn og lagret om medlemmene. Personvernerklæringen inneholder opplysninger om hvordan vi benytter personopplysninger, hvordan vi bruker opplysningene, hvem som er ansvarlig og hvordan vi sikrer medlemmenes rettigheter ihht. oppdatering av regler i personlovgivning av 25. mai 2018.

    Les mer

    Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
    Click to enable/disable Google Fonts.
    Click to enable/disable Google Maps.
    Click to enable/disable video embeds.
    Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Ved å fortsette på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler